Praktikant-Alex träffar Ludvig Fritzson som berättar om fotbollen

Under en veckas tid så har Alexander i årskurs 8 Funäsdalens skola gjort praktik på Östersunds FK. Här får ni höra en mer djupgående intervju gjord av han tillsammans med Ludvig Fritzson om livet på och utanför fotbollsplanen.

Hur kommer det sig att du började med fotboll?

-Eeeh oj det kommer jag knappt inte ihåg, men alla mina kompisar spelade fotboll och min storebror spelade fotboll så jag har spelat hela livet känns det som, så det var självklart.

Vilket är ditt favoritfotbollslag om du inte får säga ÖFK?

-Förut var det Liverpool, jag har varit i England och kollat några gånger där och nu följer jag dem inte lika mycket, men om jag ska säga något så är det Liverpool.

Vad tycker du är speciellt med just ÖFK?

-Eeeh men det är en liten speciell klubb där jag har varit sedan länge, så det var mycket med kulturprojekt och allting sånt där, och sen spelade vi väldigt fin fotboll. Nu på slutet har det väl varit lite tuffare med det, men det har varit en liten annorlunda klubb från Norrland som spelat fin fotboll skulle jag säga”.

Vem är clownen i laget, alltså den som skojar mest och syns och hör mest?

-Hehe det finns några men jag hänger mycket med Patrick Kpozo och han är väldigt rolig, han kan säga vad som helst och hålla på så han är väldigt rolig.

Lionel Messi eller Hosam Aiesh?

-MESSI HELT KLART

Är du helt säker?

-JA JA JA

Det är en storsnackis i hela Sverige att du är usel på att spela på trav. Stämmer det?

Hahaha det stämmer absolut inte jag har haft lite svackor men jag brukar vara bra.

Vad äter du oftast innan match?

-Vi gör alltid nästan spaghetti och köttfärssås

Är det favoritmaten?

-Ja men det brukar vara bra, och finns det inte så brukar jag bli sur, så det måste finnas

Vad är ditt bästa minne än så länge i ÖFK tröjan?

-Oj det finns många, men när jag kom och vi spelade och vann svenska cupen och matcher i Europa League så var det väldigt häftigt. Jag spelade inte så mycket men det var en väldigt bra grund i klubben och många riktigt bra spelare som man fick spela och träna med, så det är många bra minnen de året. Också förra året när vi hade det ganska tufft så var det skönt när vi säkrade kontraktet. Så det var och också en väldigt skön känsla.

Vem är bäst i laget på FIFA?

-Oj jag spelar inte Fifa men jag bodde med Jerell Sellars på träningslägret och han spelade 5 timmar om dagen ungefär, så jag tror att han är ganska bra.

Vad är din favoritövning på fotbollsträningarna?

-Oj det är nog fyra mot fyra kanske när det blir små lagspel skottmatch, det tycker jag är kul.

Hur tror du att ÖFK klubben generellt ser ut om 10 år?

-Svårt att säga men förhoppningsvis så är vi tillbaka där vi ska vara i Allsvenskan och spelar en fin fotboll för publiken. Och för att kunna locka många duktiga spelare till klubben med ett fint spel som vi hade förut så det är vad jag hoppas och tror.