Premiär i Pojkallsvenskan för ÖFK P17

Imorgon lördag är det inte bara hemmapremiär i Superettan för ÖFK:s A-lag. Det är också första matchen för säsongen i P17 Allsvenskan för vårt akademilag, som idag rest ner mot huvudstaden. Östersunds FK P17 ställs mot Danderyd-klubben IFK Stocksund klockan 12:00 på lördagsförmiddagen.

Klockan 17:20 på fredagskvällen rullade tåget mot Stockholm med ÖFK:s P17-lag. Imorgon är det premiär i Svensk ungdomsfotbolls finrum – Pojkallsvenskan. Huvudtränare Timmy Eriksson ser fram emot en lärorik säsong bland resten av topplagen.

-Förhoppningen är att vi ska vara ett av de tolv lagen som spelar i Allsvenskan även nästa år, och att vi samtidigt utvecklas som spelare, personer och lag. Det är tuff konkurrens bland lagen i årets serie, som alla håller hög nationell nivå och har mängder av landslagsspelare i sina trupper. Oavsett var i tabellen man befinner sig så kommer det blir en tuff kamp om poängen, säger Timmy Eriksson, huvudtränare i P17 laget.

Hur har uppladdningen sett ut inför seriestarten?

-När vi startade i Januari kändes det svajigt då vi hade ganska mycket skador med oss från förra året. Men grabbarna har jobbat tålmodigt och hårt, både på planen men också med rehab. Den senaste månaden har vi kunnat träna med full trupp och det märks på spelarna att det snart är dags att köra igång. Bra prestationer i träningsmatcherna och hög kvalité samt intensitet i träning sammanfattar uppladdningen som bra. Vi är redo!

Ni tillhör P17 Allsvenskan Norra. Vilket eller vilka lag är favoriter att ta hem serien?

-Jag tror på AIK, dom är alltid starka som klubb.

Vad betyder det för akademin att representeras med ett lag i Pojkallsvenskan?

-Det betyder jättemycket. Möjligheten att spela matcher mot de bästa lagen är mycket begränsat här uppe. Så att ge våra spelare möjligheten att varje vecka mäta sig och spela matcher mot de bästa spelarna och lagen är en viktig del av utbildningen och betyder som sagt mycket. Spelarna får möjligheten att se vad de bästa gör och vad som krävs för att nå eliten, avslutar Timmy som nu gör de sista förberedelserna inför morgondagens avspark på Danderyds Gymnasiums IP.

P17 Allsvenskan Norra:
AIK