Rapport från ÖFK:s medlemsmöte 30 augusti

ÖFK höll under kvällen medlemsmöte på Storsjöteatern.

Föredragande under kvällen var tillförordnad VD Martin Johansson. Under kvällen presenterades halvårsbokslut på koncernnivå, a-lagsrapport, ungdomsakademin, styrelsens arbete samt kulturakademin.

Den ekonomiska rapporten visade på en omsättning under första halvåret på drygt 67 miljoner. I förhållande till intäkterna har första halvåret även haft cirka 65 miljoner i kostnader, halvårsresultatet före skatt redovisades därmed till 1,9 miljoner kronor.

Kostnaderna bestod av:
22,5 miljoner kronor för fotbollskostnader
8,8 miljoner externa kostnader
32,7 miljoner personalkostnader

Utöver det har man även haft avskrivningar och finansiella poster för cirka 1 miljon.

A-lagsrapporten hölls i av Daniel Kindberg (time-out som ordförande), där redovisades att a-laget idag består av 22 kontrakterade spelare (inklusive lån). Under året har 11 spelare lämnat och 8 kommit in. Det är per dags datum dessutom 11 ledare i och runt laget.

Resultatmässigt har a-laget 33 poäng efter 19 matcher och ligger på en femteplats i tabellen. 11 matcher återstår av säsongen där målbilden är att vinna nästa match.

Hemmapubliksnittet är 6090, att jämföra med fjolårets siffror på 5265.

Kort rapport från ungdomsakademin där det idag finns 16 instruktörer, varav sex stycken med UEFA A-utbildning. Akademin består av sex ungdomsgrupper (U0-U5). Intresset för ÖFK:s Knatteskola ökar med fler och fler anmälda barn för varje år. Under året har knatteskolan även utökat verksamheten till Åre med över 200 barn involverade. Huvudmålet för akademin är att skapa ett livslångt intresse till fotbollen. De största nuvarande utmaningarna är att hitta en utvecklande matchmiljö till barnen.

Johansson rapporterade kort om några frågor styrelsen jobbat med, där revidering av stadgarna varit en stor del. Medlemsmötet är en av frågorna som de nya stadgarna berör. Utöver det har styrelsen utökats med två personer, Ulf Dahlén och Gunilla Olsén Eriksson adjungerade ledamöter. Daniel Kindberg har på grund av brottsutredning time-out som ordförande och för att organisationen skall fortsätta sitt effektiva arbete har Martin Johansson, fram till årsskiftet, utsetts till tillförordnad VD och Klubbchef. ÖFK har under året blivit granskade och godkända av arbetsmiljöverket. En ny värdegrund har dessutom tagits fram då de gamla var inaktuella. Böcker där värdegrunden presenteras kommat att tryckas och finnas att läsa i sin helhet på ostersundsfk.se. Martin visade upp ett exemplar av den tryckta upplagan.

Lasse Landin presenterade arbetet kring Kulturakademin som i år gör sitt årliga framträdande den 23 november. Biljetterna till föreställningen är inte släppta ännu men datum och liknande kommuniceras ut i god tid innan ett biljettsläpp. Årets kulturtema är att sätta upp en musikal, vilket bedrivs i samarbete med Glada Hudik Teatern. Hittills har tre träffar/träningar genomförts. Under landslagsuppehållet genomförs två till och vi börjar redan nu se konturerna av en fantastisk show. Överskottet går som vanligt till välgörande ändamål – ännu har det inte bestämts till vem eller vilka.

ÖFK:s organisation presenterades, med följande organisationsschema:

Under frågestunden kom flera frågor ifrån publiken om a-laget, ekonomiska rapporter samt föreningen i stort. Cirka 100 medlemmar hade dykt upp och mötet höll på cirka 2 timmar. Många undrade såklart om a-lagets status, spelarnas status och hur Ian och hans gäng jobbat och jobbar.

Efter frågestunden avslutades mötet och vi kunde summera ett välbesökt trevligt medlemsmöte.