Rasmus Olsson blir ny SLO för Östersunds FK

Idag fredag kan Östersunds FK presentera att Rasmus Olsson kommer tillträda som ny SLO för klubben. Rasmus kommer bli en viktig part mellan fotbollssupportrar och ÖFK:s evenemangsorganisation.

-Det ska bli jättekul! Mina förväntningar är att jag hoppas kunna bidra med en bättrad kommunikation mellan Supporterföreningen och Östersunds Fotbollsklubb. Jag har varit på läktaren och stöttat laget sedan jag flyttade in till Östersund 2013, och var med i grundandet av supporterförening 2015, säger Rasmus Olsson.

-Vi är jätteglada att vi har fått fram en SLO i samråd med klubben. Att Rasmus har en fot i vardera del där han varit med och grundat Falkarna en gång i tiden, och jobbat för klubben så kommer vi kunna se fram emot en bra kommunikation mellan oss och SLO. Vi blickar nu framåt och ser fram emot en härlig fotbollssäsong, säger Sandra Gälliner, ordförande i Supporterföreningen Falkarna.

Vad är en SLO:s uppdrag?
• Dialogförstärkande och konfliktreducerande.
• Att uppmuntra och administrera löpande kontakt och dialog mellan föreningens ansvariga (eller andra intressenter) och supportermiljön.
• Att bidra till ömsesidig förståelse och förebyggande av missförstånd och irritation
• Kulturbyggande och organiserande.
• Att stärka, uppmuntra och underlätta positiva delar av supporterkulturen, som höjer stämning och därmed värdet av föreningens evenemang.
• Att bidra till att förebygga destruktiva supporteryttringar.
• Kunskapsspridande.
• SLO ska kunna förklara supporterkulturens uttryck inom föreningen (eller för dess intressenter), samt kunna förklara förutsättningarna för föreningens arbete ute i supportermiljön, för ökad förståelse och minskad irritation.