Så var vinsten i ”uppladdningen” inför Yranmatchen

Efter 20 dagars spelledigt i Superettan lyckades ÖFK vinna hemma mot topplaget Degerfors med 2-1 (2-0). Efter en fantastisk start med ledning 2-0 redan efter elva minuters spel klarade ÖFK att försvara sig resten av matchen och vinna den.

Förra säsongen spelade Degerfors i Allsvenskan och trots degraderingen och därmed med risk för att, precis som många andra lag som degraderas, tappa spelare och därmed också kvalité i laget. Men Degerfors hade före matchen mot ÖFK förlorat två matcher och spelat fem oavgjorda och bärgat sju segrar.

Men redan från start visade ÖFK att de var otroligt taggade. Tränaren Magnus Powell har en konkurrenssituation som han inte haft tidigare i år. Nu är det helt plötsligt konkurrens på alla poster och spelarna måste prestera på väldigt hög nivå för att få spela.

ÖFK skapade sin första riktigt vassa målchans redan efter sex minuters spel. Efter riktigt fint samspel utanför straffområdet kunde Jamie Hopcut skjuta ett skott som Degerfors målvakt Wille Jakobsson räddade till hörna.

ÖFK vann första och andra bollar och kändes bättre på alla punkter. I sjunde matchminuten kom Mykola Musolitin i ett perfekt läge, sköt ett fantastiskt skott som innebar 1-0 till ÖFK och de 1873 åskådarna visste inte till sig av glädje.

Risken finns efter ett snabbt ledningsmål att ÖFK skulle dra ner på tempot och börja bevaka ledningen, inte denna gång. ÖFK fortsatte att spela bra, bara fem minuter efter 1-0 målet kom nästa läge. Jamie Hopcut fick bra träff och 2-0 var ett faktum.

Degerfors såg tagna ut, dåligt med fart och energi och Degerforstränaren William Lundin kunde bara konstatera att hans lag inte var redo när avsparken gjordes.

Degerfors var inte ofarliga men skapade inte de riktigt heta målchanserna förrän i andra halvleken. Men ÖFK hade faktiskt chansen att utöka ledningen till 3-0 efter att ha fått straff i 48:e minuten. Arquimides Ordónez revs ner i straffområdet och fram stegade, som tidigare, Eric Brendon till straffpunkten.

Straffen räddades dock av Wille Jakobsson och ledningen med 2-0 kvarstod.

ÖFK försvarade sig bra men i 87:e minuten kom reduceringen utav Degerfors måltjuv Dijan Vukojevic. Men reduceringen kom för sent för Degerfors, ÖFK försvarade sig på ett starkt sätt resten av matchen och kunde inkassera ytterligare en seger på hemmaplan.

-Jag tycker att vi gör en riktigt bra första halvlek, menade målskytten Musolitin efter segern.

ÖFK:s tränare Magnus Powell hyllade laginsatsen efter segern och menade att just konkurrenssituationen inom laget gör att alla höjer sig ett snäpp.

ÖFK spelar nu hemma igen på lördag 27 juli mot Varberg i ytterligare en viktig match. ÖFK börjar nu klättra uppåt i tabellen och placerar sig på nionde plats i Superettan, bara fem poäng från fjärde platsen och sju poäng från kvalplats upp till Allsvensk kvalplats.

ÖFK-Degerfors 2-1 (2-0)

Mål, ÖFK: Musolitin (7), Hopcut (12)

Foto: Per Danielsson