Så var vinstmatchen mot Gefle IF

Tänk att tre poäng kan kännas så skönt. ÖFK vinner den otroligt viktiga hemmamatchen mot Gefle IF på Jämtkraft Arena med 4-3 efter att ÖFK fick två straffmål inför 2466 åskådare. ÖFK tappade 3-1 till 3-3 men kunde alltså avgöra på slutet.

Gefle kom till matchen mot ÖFK med tre raka hållna nollor bakåt och två raka segrar, i bagaget. Med andra ord var det här en match där ett lag behövde en seger väldigt mycket och ett lag som var rätt nöjda med livet just nu.

Känslan inför matchen var att alla ÖFK-fans väntade på att det skulle lossna dels med trepoängare men också med målfabrikationen.

ÖFK började också i ett rasande tempo. Redan efter en minuts spel fick ÖFK en hörna och på hörnan nickade Ali Suljic in 1-0 till ÖFK och jublet visste inga gränser på Jämtkraft Arena. ÖFK fortsatte på samma sätt och hade mer boll och bitvis riktigt fint spel på den offensiva planhalvan.

Gästerna Gefle IF kom tillbaka lite men i 20:e minuten hade ÖFK en riktigt bra målchans, det syntes att Magnus Powell, tränare i ÖFK, hade pratat mycket om spelet inne i straffområdet, att pressa högt och följa gå fram med mycket folk.

I 30:e minuten hade Eric Brendon en frispark som var strax utanför straffområdet, en frispark som gick strax utanför. Bara två minuter senare kom Gefle IF upp i ett anfall, bollen gick ut till vänster och ett inspel studsade lite innan ÖFK:s målvakt, Andrew Mills skulle rensa bort bollen, tyvärr stod ÖFK:s Kevin Jablinski snett framför Mills och bollen gick på Jablinski in i mål.

Självmålet kunde ingen av ÖFK:s spelare rå för utan det är sånt olyckligt som kan hända i en match.

I 37:e minuten fick ÖFK straff efter det att Gefles Jesper Merbom Adolfsson fått bollen på armen och domaren Fikret Buqa pekade bestämt på straffpunkten. Eric Brendon stegade fram och tog lång tid på sig innan han sköt bollen till vänster i målet och ÖFK-ledning 2-1.

Det målet missade ÖFK:s tränare Magnus Powell eftersom han aldrig är ute vid sidlinjen vid en hemmastraff. Powell hittades i stället vandrande i korridoren som går fram till ÖFK:s omklädningsrum.

Solen sken över Jämtkraft Arena och publiken stortrivdes, inte nog med att hemmalaget ledde i paus utan de hade också lyckats göra två mål i första halvleken.

Den andra halvleken var bara sex minuter gammal när Yannick Adjoumani kom på vänsterkanten och slog ett inlägg som Sebastian Karlsson Grach enkelt kunde nicka in till 3-1. Då trodde nog de flesta att den här matchen var över och att tre poäng var hemma hos de röd-svarta.

Men en viss Jakob Hjelte i Gefle ville annat, i 74:e minuten nickade han in 3-2 på ett inlägg, 3-3 kom fem minuter senare och därmed var det i allra högsta grad match igen.

ÖFK såg trötta ut nu men ville så gärna ha en trepoängare inför den fina publiken som uppgick till 2466. Med sex minuter kvar av ordinarie matchtid kom bollen in i Gefles straffområde och inhoppare Sebastian Friman fick bollen tydligt på armen och domare Buqa pekade ännu en gång på straffpunkten.

Magnus Powell stegade ännu en gång ut i spelargången för att slippa se dramatiken. Eric Brendon stegade ännu en gång fram till straffpunkten och slog in 4-3.

Sex minuters tillägg gjorde att dramatiken fortsatte men ÖFK kunde hålla undan och säsongens andra seger var ett faktum.

ÖFK klättrar nu i tabellen och gör sig redo inför söndagens viktiga bortamatch mot Oddevold.

Foto: Per Danielsson