Säker seger för ÖFK i cupen

ÖFK är vidare till gruppspel i Svenska Cupen. Nyköping BIS besegrades på bortaplan efter en stabil match från ÖFK:s sida. ÖFK:s segersiffror blev till slut med 4-2.

ÖFK luftade i dagens match i Svenska Cupen en liten annorlunda laguppställning än vad de har gjort i Allsvenskan. Dels eftersom spelare som Felix Hörberg och Thomas Isherwood kom till Nyköping direkt från landslagsuppdrag, men också på grund av sjukdom.

I mål stod nu Andrew Mills eftersom både Aly Keita och Sixten Mohlin var borta på grund av sjukdom.

ÖFK:s startelva kändes trots frånvaro av flera spelare väldigt spännande. ÖFK satte hög press direkt i matchens öppning och bottenlaget i Norra Ettan, eller om ni så vill, division I.

Jerell Sellars hade stor uppvisning redan från första minuten av matchen, hans kvicka steg och underbara teknik gav Nyköpings backar en hel del arbete.

Sellars fick för övrigt matchens första gula kort efter 11 minuters spel.

Första 15 minuterna var inte Nyköping BIS över på ÖFK:s planhalva mer än vid ett bakåtspel till Andrew Mills från egen spelare. I övrigt var allt spel i eller utanför straffområdet hos Nyköping.

Ahmed Awad hade det första skottet på mål för ÖFK:s del efter 18 minuters spel.

ÖFK gjorde så 1-0 efter 20 minuters spel när Nebiyou Perry skickligt fick foten på bollen före målvakten i Nyköping på ett snyggt inlägg.

Naturgräset på Rosvalla IP släppte bitvis och ett spelskickligt ÖFK hade haft större nytta av ett konstgräs i en så här match.

23 minuter in i matchen sköt Blair Turgott ett tungt svårt skott som duktige BIS-målvakten Ville Seppä räddade till hörna.

I 44:e minuten slog sen Jerell Sellars till och gjorde 2-0. Ett snyggt mål och ett rättvist resultat efter de första 45 minuterna.

I paus gick Blair Turgott och Eirik Haugan ut och in kom Alex Purver och Francis Baptiste. Purver som back och Francis som anfallare.

Efter 49 minuter fick ÖFK hörna och efter lite flipperspel i straffområdet fick Sam Mensiro träff och sköt in 3-0 till ÖFK. Mensiro skrev som bekant ett nytt kontrakt med ÖFK på ytterligare tre år.

Nyköping BIS reducerade till 1-3 efter 52 minuter efter lite missförstånd i ÖFK:s straffområde.

ÖFK var sedan väldigt nära att göra 4-1 när Mensiro styrde bollen i stolpen.

Kvicke Sellars gick ut efter 57 minuter och in kom Frank Arhin. Arhin som har missat flera matcher i Allsvenskan på grund av skadekänning är nu tillbaka och redo att slåss om en plats i truppen i matchen mot Sirius på bortaplan på söndag.

Reduceringen till genom Alexander Alp gjorde ingen skillnad eftersom Francis Bapiste gjorde 4-2 strax därefter.

ÖFK är nu klara för spel i Svenska Cupens gruppspel som startar i februari. Laget stannar kvar i Nyköping och åker till Uppsala för spel mot Sirius, en match som spelas på söndag eftermiddag.