Sellars: – Fotbollen räddade mig från mycket

Ungdomstiden är inget som han är stolt över.

Han skolkade från skolan och hamnade ofta i slagsmål ute på stan då han drev omkring.

– Det är klart att fotbollen räddade mig från mycket. Idag är jag en helt annan person än då jag var yngre, säger ÖFK:s nyförvärv Jerell Sellars.

Då han var liten tjatade han alltid på sin mamma att få börja med karate eller någon annan kampsport.

– Jag ville hitta en sport så jag fick slåss. Men hon tyckte inte att det var någon bra idé, säger Sellars och skrattar.

I stället blev det fotboll ute på gatan med kompisarna.

– En dag när jag var nio år frågade en kompis om jag ville vara med i hans lag i Sunday League (som svenska korpen). Jag åkte med och det var enormt roligt att få vara med i ett lag i stället för att bara spela på gatan. Jag öste in mål. Jag vet inte hur många jag gjorde varje match.

I fem år spelade han i Sunday League-laget Lowlands innan Lincoln City hörde av sig. Han spelade där i två år innan Aston Villa ville ha honom.

– Då Aston Villa hörde av sig kändes det förstås oerhört stort. Jag hade länge haft drömmar om att spela i Premier League och då en så stor klubb hörde av sig så kändes det som jag var en bit på väg.

Fotbollen hade hela tiden gått riktigt bra, men utanför fotbollsplanen var det allt annat än bra.

– Jag skolkade mycket och ingen kunde komma till mig och bestämma vad jag skulle göra. Jag hamnade i massor av slagsmål och det är klart att jag har gjort folk illa. Ibland undrar jag hur jag kunde bete mig så illa som jag gjorde. Men då jag skrev på för Aston Villa så förändrade jag mig också som människa.

Du ser faktiskt lite farlig ut?

– Haha. Ja, det är faktiskt många som uppfattar mig som dryg när de ser mig med alla tatueringar. Men det räcker nog med att jag öppnar munnen och pratar så förstår de att jag är rätt snäll (skratt).

Problemen med ett baksida lår gjorde att det inte blev särskilt mycket spel med U23-laget i Aston Villa. Han gick vidare till League two-laget Cheltenham Town.

– Det var som att komma in i en helt annan fotbollsvärld. Från att lira fotboll till att kriga på planen. Jag fick ju spela rätt många matcher så det var det positiva. Men det fysiska spelet passade egentligen inte mig. Det är inte så jag vill spela fotboll.

Så en dag blev han kontaktad av den svenska klubben Östersunds FK.

– Jag tänkte direkt ”det är ju klubben som slog Arsenal på Emirates”. Eftersom jag är Arsenal-supporter så är det rätt svårt att förtränga just den matchen. Jag minns vilken fantastisk fotboll det svenska laget spelade.

Jerell tackade ja till att åka över till Sverige och bekanta sig med klubben. Han reste till Stockholm samma dag som ÖFK mötte Hammarby på Tele2 Arena.

– Jag blev chockad då jag fick se så många fans som höll på sitt Hammarby. Jag trodde aldrig att fotboll var så stort i Sverige och lockade så mycket folk. ÖFK vann matchen och jag åkte med laget till Östersund för att prata framtid. Då jag åkte hem till England så berättade jag för mina föräldrar att det är i Östersund som jag vill spela, säger mittfältaren.

Det har dock inte blivit så mycket spel för ÖFK så här långt. I Allsvenskan har det bara blivit ett inhopp mot Sundsvall.

De senaste veckorna har han haft skadebekymmer och inte kunnat träna för fullt.

– Jag var på väg mot en riktigt bra form då jag började få känning i ett knä. Skadan kunde nog inte ha kommit mer olägligt. Men nu är jag på väg tillbaka och hoppas kunna få lite speltid i någon av de avslutande matcherna. Men framför allt är det nästa säsong som jag är inriktad på, säger Jerell Sellars som skrev kontrakt på 3,5 år med ÖFK.

Till helgen är laget ledigt och då passar Sellars på att åka hem till familj och vänner i England.

– Det är längtan hem som kan vara jobbig ibland. Men annars trivs jag väldigt bra i Östersund och jag har fått fantastiska vänner i laget. Då hemlängtan blir allt för stor sätter jag mig framför tv:n och spelar Fifa på playstation hela dagen för att skingra tankarna. Jag har blivit ganska bra på Fifa! (skratt).