Simon Marklund ansluter till Östersunds FK

Östersunds FK kan nu presentera att Piteåbon och den tidigare Åtvidabergsspelaren Simon Marklund är klar för klubben. I början på veckan inledde Marklund sina träningspass med ÖFK och han är nu redo att ansluta till laget i Landskrona. Vi önskar Simon varmt välkommen till Jämtland!

Simon Marklund föddes 1999 och är uppvuxen i den lilla tätorten Blåsmark utanför Piteå. Han började redan som 13-åring i Storfors AIK:s U17-lag och flyttade som 15-åring till södra Sverige och Åtvidabergs FF. Där fick han göra sin Allsvenska debut säsongen 2015 i årets sista match mot Gefle IF.

Därefter tog karriären nya vägval när flytten gick till grannlandet Norge och klubben Kongsvinger IL. Under sin första säsong i den Norska klubben fick Marklund ett stort förtroende och fick chansen i 28 av 30 möjliga matcher, där han dessutom stod för fyra mål.

2021 skrev Simon på för Ranheim IL och har sedan dess varit en given spelare i deras matchtrupp. Östersunds FK och Ranheim IL är nu överens om en övergång och vi ser fram emot att se Simon i helgens matchtrupp.

-Simon är en spelare som passar bra in i vår profil och som vi följt under längre tid. När nu möjligheten dök upp känns det väldigt bra att få honom på plats. Det är en rörlig och bollskicklig spelare med fin speluppfattning och vass högerfot som trivs bäst i 10:a rollen. Han har trots sin relativt unga ålder samlat på sig mycket erfarenhet utifrån spel i mer än 150 matcher i Superettan och OBOS-ligan, säger Stefan Lundin, sportchef i Östersunds FK.

Fakta om Simon Marklund

Född: 14 september 1999