Varje säsong görs en undersökning hur nöjd besökarna på arenorna i Superettan är med arrangemanget för de olika klubbarna, så kallad NSI, Nöjd Supporter Index. Årets undersökning visar att ÖFK:s matcharrangemang får toppbetyg av besökarna. ÖFK:s matcharrangemang är enligt undersökningen den tredje bästa i hela Superettan.
Undersökningen som ger betyg för arrangemanget är gjord av Upplevelseinstitutet som ställt totalt 32 frågor till publiken som varit på arenan. Totalt har över 3000 personer svarat på undersökningen runt om i landet på Superettans arenor. Undersökningen handlar dels om hur besökarna upplever vad klubbarna har gjort före matchen, under matchen. Men besökarna har också fått svara på frågor som rör upplevelsen efter matchen.

När det gäller upplevelsen före matchen handlar det bland annat om hur enkelt det är att ta sig till arenan, hur svårt det var att köpa biljetter, insläpp, parkeringsmöjligheter, säkerhet utanför arenan mm.
När det gäller delen där besökarna bett betyg under själva matchen handlade frågorna om hur bra åskådarplatser som arenan erbjöd, service på arenan, stämningen, engagemang från speakern, utbud av mat, godis och dryck. Här skulle besökarna också ge betyg på prisnivån på arenan mm.
När det gäller frågorna som gällde efter matchen fanns även här en del om tryggheten utanför arenan, smidighet vid utsläpp av publik, klubbens sätt att tacka sin publik mm.
ÖFK får otroligt bra betyg från vår publik. Jämfört med andra föreningar i Superettan ligger vi väldigt högt upp bland betygen. ÖFK är i denna undersökning rankade som den fjärde bästa föreningen i Superettan när det gäller vårt arrangemang runt matcherna.
Bäst betyg fick Falkenberg med totalt 81 poäng, Västerås och Örgryte fick 77 i poäng och ÖFK 76. Det mål som Svensk Elitfotboll har satt upp för föreningarna att nå upp till i framtiden är att snittet ska ligga på 75. Där är alltså ÖFK redan nu.

-Självklart är vi väldigt glada över de fina betyg som våra besökare har gett oss. Vi jobbar hårt för att förbättra upplevelsen runt våra matcharrangemang så att besökarna känner trygghet, glädje och tycker att det är roligt att gå på våra matcher, säger Niclas Lidström, evenemangsansvarig för ÖFK:s matcher.
De delar där ÖFK får riktigt bra betyg av besökarna är:
- Enkelt att ta sig till arenan
- Parkeringsmöjligheter vid arenan (näst bäst bland alla klubbar)
- Tryggheten utanför arenan (bäst av alla klubbar)
- trygghet utanför arenan
- Enkelt att köpa biljetter vid arenan (näst bäst av alla klubbar)
- Smidighet vid insläpp
- Utbud i kioskerna (näst bäst av alla klubbar)
- Prisnivå på utbudet i kioskerna ( tredje bäst av alla klubbar)
- Information och skyltar inne på arenan (tredje bäst av alla klubbar)
- Rent och fräscht på arenan ( tredje bäst av alla klubbar)
-Vid varje match som vi arrangerar är närmare 70 volontärer inblandade för att genomföra matcherna. Det är mycket tack vare dem som vi nu får så höga betyg. Men tro inte att vi är nöjda med det här, vi kommer att fortsätta att jobba stenhårt för att upplevelsen ska bli ännu bättre, säger Niclas Lidström i ÖFK.
Dela artikel
