Tuff start för ÖFK – förlust mot Hammarby med 0-2

Ovisshet. Där hade ni nyckelordet före matchen mellan ÖFK och Hammarby på Tele 2 Arena. Beskedet efter matchen? Guldfavoriten Hammarby är bra men inte alls omöjligt att besegra. ÖFK visar på stor potential men föll till slut med 0-2.

Det var riktigt varmt och skönt i Stockholm på Tele 2 Arena. Tack och lov för spelarna var hela planen i skugga men värmen blev ändå jobbig för spelarna i de bägge lagen som inte spelat en riktigt match på drygt tre månader.

Hemmalaget Hammarby började stabilt, tryckte ner ÖFK de första tre fyra minuterna innan ÖFK, på en genial passning från Isak Ssewankambo, slog en passning mot Jordan Attah Kadiri som var otroligt nära att kunna ta emot passningen. Till slut fick dock Hammarbys försvarare undan bollen.

I 13:e minuten fick ÖFK straff eftersom Marco Weymans inte hann med i svängarna. Straffen kändes lite billig även om Weymans var där och fick ett litet tag om tröjan. Straffen slogs av nyförvärvet från Häcken, Paulinho men Aly Keita stod för 2020 års säsongs första straffräddning.

Keita gjorde precis allting rätt på straffen, läste av hur Paulinho brukar göra och gick åt rätt håll.

Efter straffmissen från Hammarby, eller rättare sagt, efter straffräddningen från Aly Keita, började ÖFK spela riktigt bra. Laget höll bollen inom laget och skapade några bra uppspel och kombinationer som lovade gott.

Isak Ssewankambo, Felix Hörberg, Charlie Colkett och Rewan Amin var alla inblandade i uppspel med tänkbar mottagare Jordan Attah Kadiri. Det syntes att Hammarby hade respekt för Kadiri och den respekten vet vi ju är mer än befogad.

Så i första halvlekens sista ordinarie matchminut slog han till, Maumer Tankovic. 1-0 till Hammarby där kändes inte rättvist. Målet kändes onödigt och istället för att gå till pausvila nöjda så var det missnöjda spelare och ledare som vandrade genom Tele 2:s korridorer besvikna.

-Vi gör många bra saker i första halvleken, kom ihåg det, sa Ian Burchnall, till spelarna i halvtid.

Senast ÖFK var här och spelade mot Hammarby låg laget under med 0-3 i paus.

Andra halvlek började med ett riktigt bra ÖFK-anfall som avslutades med ett skott som Hammarbys målvakt David Ousted räddade enkelt.

Efter ytterligare några minuter i första halvleken fick Kadiri sin andra smäll, den första fick han i slutet av första halvleken och trots lätt behandling i paus så kunde han inte fortsätta. In istället med Ludvig Fritzson.

I 60:e minuten gjorde Tankovic sitt andra mål efter ett skott från långt. 0-2 då kändes som en väldigt tung uppförsbacke.

ÖFK:s andra byte gjorde när Marco Weymans fick lämna över till Blair Turgott i 70.e minuten. Felix Hörberg gick ner som högerback och Torgott fick jobba tillsammams med Fritzson och Kroon på topp.

Med knappa tio minuter kvar av matchen valde Ian Burchnall att byta ut Isak Ssewankambo och Felix Hörberg och in istället med Nebiyou Perry och Sam Mensiro.

ÖFK vaskade fram några chanser när Hammarby började slapna av, Blair Turgott sköt i stolpen och reduceringen var riktigt nära.

ÖFK satte sig i bussen för en tung hemresa efter premiären och uppladdningen för hemmapremiären mot IK Sirius på torsdag har redan startat!