TV: Billy Reid berättar om känslorna för ÖFK

Efter 4,5 år som assisterande tränare till Graham Potter valde Billy Reid att flytta från Östersund ”hem” till Storbritannien. Vi har besökt Billy och här berättar han om sina känslor för sin gamla klubb ÖFK.

-Jag är så otroligt tacksam för tiden som jag fick i Östersund, berättar han och avslöjar att han, Björn, Kylie och Graham ofta pratar om Östersund i deras nya jobb i Swansea.

Skotten Billy Reid har alltid ett leende på läpparna. Han går omkring som en mysfarbror på träningsanläggningen utanför Swansea. Tanken är att vi ska träffa honom för en intervju före förmiddagsträningen men Billy har mycket att göra den här dagen. Han går runt mellan mötesrummen och förbereder träningen. Men han ler ofta och skrattar. Efter träningen slår han upp ett leende och säger:

-Jag trodde väl att det skulle bli lite varmare än i Östersund när vi flyttade hit men det blåser nästan mer här.

Den här dagen är det visserligen klarblå himmel och underbart höstväder men vinden högt uppe ovanför Atlantans strand friskar i. Alla fryser och spelarna kör med långbyxor och toppluva.

-Jag är så otroligt glad över tiden som jag fick i Östersund. Det var några underbara år och jag saknar den värme som vi fick från folk. Jag saknar spelarna som vi jobbade med under den här tiden, säger Billy och ser allvarlig ut.

Samtidigt som man ser att han tänker tillbaka på tiden i ÖFK med värme och eftertanke. Han är mycket medveten om att tiden och erfarenheterna i Östersund har nu gett honom den här möjligheten att vara assisterande tränare i en toppklubb i Championship. Förutom Graham så finns ju också Björn Hamberg här.

-Vi pratar ofta om ÖFK tillsammans. Vi kollar resultaten från ÖFK:s matcher, ibland har vi sett matcherna när vi haft möjlighet och vi pratar om de upplevelser som vi fick vara med om och allt det roliga vi fick uppleva. Jag hoppas att laget fortsätter att utvecklas och att det går bra för ÖFK framöver.

Han hoppas också att ÖFK:arna kan ta Swansea till sitt hjärta och kanske bli deras nya favoritlag i Championship.