Underläge vändes till vinst inför en sjungande hemmapublik

Underläge i halvtid för ÖFK mot Varberg med 0-1 vändes i den andra halvleken till seger med 2-1 efter mål av Sebastian Karlsson Grach och Chrisnovic N´sa.

-Otroligt skönt att vinna, konstaterade Malcolm Stolt, som kom in och spelade sina första minuter för säsongen i Superettan.

Efter förra helgens seger över Degerfors hemma var det många som hoppades att få se lika bra spel och ytterligare tre poäng när Varbergs BoIS kom på besök på Jämtkraft Arena under lördagen.

Inför storpublik, 2518 personer, började ÖFK nästan lika bra som i matchen mot Degerfors. Bra presspel, bra passningsspel och en bra kontroll över motståndarna. I 31:a minuten hade Jamie Hopcut en bra nick utanför, I 36:e minuten hade Simon Marklund ett minst lika bra läge att göra 1-0. Men bara minuten senare skapar Varberg sin första målchans och Olle Edlund fick till en bra träff som var otagbar för ÖFK:s målvakt Adam Benediktsson.

Magnus Powell och övriga i ledarteamet manade på sina spelare i halvtid och uppmanade dem att om de fortsatte jobba hårt så skulle det bli utdelning.

I 56:e minuten kom så kvitteringen genom Sebastian Karlsson Grach. Bollen gick som på ett snöre och många spelare var inblandade innan Sebastian, med stor vilja tryckte in kvitteringen. Strax innan 1-1 målet hade gästerna en boll in i målet som dömdes bort för offside.

ÖFK gjorde en mängd byten, bland annat kom Malcolm Stolt in efter 68 minuters spel som blev första gången han får speltid i Superettan i år. Malcolm fick ju tidigt en virussjukdom som gjort att hans immunförsvar försvagades. Malcolm gjorde 15 minuters speltid i Svenska Cupen men har annars suttit på läktaren och längtat till att få spela.

-Det är fantastiskt att få spela fotboll igen. Jag visste inte om jag skulle få spela idag men hade det på känn. Jag är rejält trött nu men tycker ändå att kroppen svarat bra på träningen den senaste tiden, kommenterade Malcolm efter matchen.

ÖFK jagade ett segermål och i 87:e minuten kom så chansen, allt började med att Adjoumani kämpade till sig en hörna efter ett snyggt skott. På hörnan nickade Malcolm i ribban innan Chrisnovic N´sa kunde stöta in 2-1 och tre sköna poäng till ÖFK.

Tittar vi i matchstatistiken hade ÖFK 70-30 i bollinnehav, 8-1 i avslut och 3-1 i avslut på mål.

ÖFK har nu tagit tre segrar på de fyra senaste matcherna och klättrar nu i tabellen.

-Killarna gjorde det riktigt bra idag. Vi har något i blodet som vi gräver fram. Det är ett år sedan som jag spelade två matcher i rad i seriespelet och det här känns jättebra, sa ÖFK:s nya målvakt Adam Benediktsson, efter matchen.

ÖFK möter nu Örebro på bortaplan på fredag kväll innan Öster kommer på besök.