Vägen till Europa via Svenska Cupen

Imorgon lördag kickar gruppspelet i Svenska Cupen igång! ÖFK inleder med att möta BK Häcken på Bravida Arena i Göteborg. Här kommer all information om cupspelet och hur vägen till Europa ser ut för ÖFK.

Turneringen spelades för första gången 1941 när Helsingborgs IF (1941 stavat Hälsingborgs IF) lyfte pokalen efter en 3-1 vinst mot IK Sleipner på Råsunda Stadion i Stockholm. 83 år senare är det dags igen att kora en ny vinnare som får lyfta Gustaf VI Adolfs pokal den 9 maj.

För att ens få nosa på ett gruppspel där ÖFK nu befinner sig, behöver man ta sig förbi Omgång 1 (endast distriktslag) samt Omgång 2 (den omgång där SEF lagen kliven in). Här besegrades IF Karlstad av ÖFK när laget vann 2-1 på bortaplan förra sommaren.

När det nu är dags för gruppspel kliver ÖFK in i grupp 3 tillsammans med BK Häcken, IF Brommapojkarna och Landskrona BoIS. Gruppspelet består endast av enkelmöten där man enbart möter motståndarlagen en gång, antingen hemma eller borta. Vad som avgör vem som får hemmaplansfördel är tabellplaceringen i Superettan eller Allsvenskan. Det står klart att ÖFK kommer möta Landskrona BoIS på hemmaplan den 2 mars. Biljetter till den matchen hittar ni här.

Endast det lag som vinner respektive grupp tar sig vidare till slutspelet av Svenska Cupen. Slutspelet består av kvartsfinaler, semifinaler och final. Här spelas också samtliga matcher i enkelmöten där lottning avgör vem som får hemmaplansfördel i varje match. Lyckas man ta sig hela vägen i Svenska Cupen så avgörs det den 9 maj på någon av lagens hemmaarena. Här koras vinnaren av 2023/2024 års Svenska Cupen.

Inför den kommande UEFA-säsongen har Sverige åter igen tilldelats en plats i kvalet till Europa League för det lag som vinner cupspelet. Detta är ett steg framåt jämfört med de senaste åren då vinnaren ”endast” fått kvala till UEFA Europa Conference League (turneringen under Europa League). Sist ett svenskt lag tog sig till Europa League via vinst i Svenska Cupen var när Östersunds FK gjorde sin succéresa åren 2017-2018.

Kvalet till UEFA Europa League består av en första, andra och tredje kvalrunda som samtliga består av dubbelmöten under sommar/hösten 2024. Tar man sig förbi detta steg är det enbart ett kvalspel som står i vägen innan laget kan ta sig till 2024/2025 års upplaga av Europa League som avgörs på San Mamés Stadion i Bilbao sommaren 2025. För visst finns det fortfarande härliga minnen från Bilbao?