Mansour Sinyan inför BK Häcken: ”Vi ska bara släppa ned axlarna och spela vårt spel”

Han är uppvuxen i Holmlia, en förort till Oslo. Han tänker mest på fotboll hela tiden. Och om han skulle tvingas jobba med något annat än fotboll så är han redan färdig elektriker. Möt mittfältaren Mansour Sinyan i en längre intervju!

Vi sätter oss ned vid det stora köksbordet i trerummaren i centrala stan. Här bor Mansour Sinyan tillsammans med lagkamraterna Sebastian Karlsson Grach och Ziad Ghanoum.
– Vi är de enda som inte har tjejer i laget så det är därför vi bor ihop, skojar Mansour.

De har pratat lite lätt om hur det skulle bli om någon skaffar tjej. Men då finns bara en utväg, lämna kollektivet!

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Mansour bodde ensam när han kom till Östersund för 2,5 år sedan men han gillade inte det.
– Man gick på träningen och kom hem och hamnade i en bubbla. Nu kan man laga mat ihop och kolla fotboll tillsammans.

Dessutom har de en gemensam bil så de tar sig till träningarna tillsammans. Hans lägenhetskompisar gillar att spela men det gör inte Mansour.
– Jag och min bror spelade en period när vi var yngre. Vi hade Playstation 2 minns jag men det är inte min grej.

Däremot blir det mycket fotboll för Mansour. Hans favoritlag är Manchester United som han följer så det blir mycket Premier League för honom. Under ledigheten passade han på att se en match mot Chelsea och dessutom hälsade han på sin bror som spelar i SK Slavia Prag i Tjeckiska förstaligan.

Mansour är uppvuxen med en bror och en syster i förorten Holmlia nära Oslo.
– Det har funnits stora problem där med kriminalitet men det har lugnat sig.

Som liten var det bara fotboll som gällde. Det var aldrig snack om att göra något annat.
– Vi spelade hemma på gården med kompisar och med laget, berättar han.

Mansours mamma var noga med att han skulle gå ut gymnasiet men stöttade hans fotbollsdrömmar.
– Vi är en fotbollsfamilj. Mitt mål har alltid varit att ta mig så långt som möjligt och träna hårt.

Hur ofta tänker du på målet som räddade kvar ÖFK, hela klubben och tog oss till kval? (Mansours vackra mål mot Utsikten i 90 minuten 2022)

-Inte så ofta faktiskt. Vi skulle bara göra mål, det var planen och det blev jag som gjorde det. Jag tänker att allt händer av en anledning och efter det målet kände jag att vi skulle klara oss.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Nu på lördag väntar BK Häcken i Svenska cupen? Vilken är din känsla?

-Det är en bra energi i laget, vi har en bra nivå på träningarna och vi har fått in bra kvalité med de nya spelarna. Nu gäller det att fortsätta bygga på det.

Hur märks det?

-De är kloka spelare som tar rätt beslut med bollen. Det blir ett tufft test mot Häcken men vi kan bara gå in och försöka få igång vårt spel. Målet är givetvis att ta sig vidare men också att lägga en grund för säsongen.

Vilken är er största utmaning i år?

-Att hela tiden fortsätta tro på sättet vi spelar, på vår identitet.

Vilket är ditt mål?

-Jag vill till Allsvenskan. När jag kom hit för 2,5 år sedan sa Magnus (Powell) att vi ska upp om 3 år så nu är det dags, säger Mansour med ett stort leende.

Hans personliga mål är att spela i någon av de högsta ligorna i Skandinavien och sedan Europa.

Mot Häcken hoppas han att han och Eric Brendon ska fortsätta att utveckla sitt spel tillsammans på mittfältet.

Är du nervös?

-Nej inte inför sådana här matcher men man vill alltid visa sitt bästa. Vill man prestera så är man nervös. Det hör till.

Tillbaka till kollektivet i centrala Östersund. Mansour får inte bara agera elektriker. Han är också husets kock. Han gillar att laga kyckling med ris i olika former.
– Det ska vara mycket kryddor, säger han.

Vad är det svåra med att vara en professionell fotbollsspelare?

-Det mentala. Ifjol började det bra men sedan hamnade jag i en svacka. Men det är bara jobba på och träna och till sist ger det sig utan att man knappt märker det.

Hur ska en bra tränare vara?

-Tränaren ska vara tydlig men också ha en mänsklig sida. Det är viktigt att ha en bra kommunikation med dem som inte får så mycket speltid. Här finns inget b-lag så det är tungt att inte få spela.

En viktig del i Mansours liv är att han är muslim. Den dagliga bönen, som sker fem gånger om dagen, är en viktig ritual för honom.
-Det ger mig ett annat tankesätt och jag får kontakt med Gud och min religion. Jag kan koppla bort allt annat.

Mansour dricker inte heller alkohol och fastar en gång per år.

-Om 28 dagar är det fasta. Det påverkar fotbollen men det ger också perspektiv och man förstår hur de fattiga har det.

Han säger att den första veckan är värst med hunger och törst. Efter två veckor har magen och kroppen vant sig. Efter solnedgången får man åter äta och dricka. Ibland när han hinner besöker han moskén på Jägarvallen i Östersund under fredagsbönen.

Nu ser Mansour fram emot matchen mot BK Häcken.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

-Vi ska bara släppa ned axlarna och spela vårt spel. Det blir roligt, avslutar Sinyan.

MALIN A JUNKKA

Kontraktsituation Mansour Sinyan: Går ut 2024-12-31.