Valberedningens nominering till ny styrelse i ÖFK

Valberedningen i Östersunds FK har under en tid jobbat intensivt med att ta fram nominering till ÖFK:s årsmöte 12 mars. Totalt nominerar valberedningen sex, snart sju namn till den nya styrelsen där förslaget är att Mathias Rasteby blir ny ordförande.

Valberedningen har bestått av Ingela Madsen, Bert-Ove Svande och Anders Ringfelter, dessa tre har under några månader intervjuat och träffat ett stort antal kandidater till föreningsstyrelsen i Östersunds FK.

-Efter att vi fick vår elitlicens har det varit många samtal och mail. Vi har bland annat lyssnat och pratat med nuvarande styrelse och med personal och konsulter runt ÖFK. Vi har jämfört med hur det ser ut i andra föreningsstyrelser inom fotbollen, både numerärt, rollfördelnings- och kompetensmässigt. Slutsatsen var att vi behöver få in fler än fyra i den nya styrelsen, vilket även är möjligt genom de nya stadgarna, säger Ingela Madsen, ordförande i Valberedningen.

Det har varit väldigt många namn som har diskuterats, men alla har inte varit valbara eftersom ett kriterie för att bli nominerad till föreningsstyrelsen är ett medlemsskap senast två månader innan årsmötet, därför har många namn fallit bort.

-Vi har sett vilka kompetenser som behövs i den nya styrelsen, vi har ställt samma frågor till alla kandidater enligt en lista vad som vi tycker är viktigt. Finns det tid att lägga ner på styrelsearbetet i ÖFK, intresset för fotboll och en del andra frågor, berättar Ingela.

Till slut har valberedningen tagit fram följande förslag till ny styrelse i Östersunds FK:s föreningsstyrelse.

Ordförande: Mathias Rasteby

Uppvuxen i företagarvärlden och delägare i Berners. Har en bakgrund i bankvärlden och är van projektledare. Dessutom driver han flera bolag och har ett flertal styrelseuppdrag. Hans styrka är att vara rak men smidig och har en lång erfarenhet av ledarskap.

Ledamöter:

Petter Jacobsson:

Redovisningskonsult i delägda PS63 Rådgivning AB sedan 2015, Petter har ett förflutet som spelare i ÖFK har dessutom suttit i styrelsen i ÖFK 2010. Brinner för fotboll och dessutom en bakgrund som tränare i division 4. Några av hans styrkor är hans breda kontaktnät och att han kan fotbollsekonomi.

Tom Pripp:

Är advokat och jobbar med olika juridiska och affärsmässiga frågor. Tom har en mängd styrelseuppdrag, bland annat i Handelsbanken Östersund, Attacus Invest AB mfl. Dessutom har Tom VD-erfarenhet. Toms styrkor är hans breda kontaktnät, juridik och styrelseerfarenhet.

Lars-Olof Andersson:

Företagare med regionansvar för Wangeskog i Södra Norrland. Har ett förflutet som fotbollsspelare men också som tränare i IFK Östersunds U19-lag och har varit hjälptränare i IFK Östersund. Har dessutom varit involverad i damfotbollen i Sundsjö samt Brunflo FK. Har ett stort ÖFK-hjärta med mycket kontakter inom näringslivet. Hans styrkor är verksamhetsfrågor och vardagsekonomi.

Teddy Myhr:

Uppväxt i Hede men bor numera i Åre. Har haft ett flertal ledarpositioner inom Skistar, bland annat som koncerncontroller i Skistar, han har dessutom funnits med som adjungerad i styrelsen i World Cup i Åre AB. Före detta fotbollsspelare men också fotbollstränare. Teddys styrkor är ett brett kontaktnät och ekonomisk styrning.

Robert Sundqvist:

Jobbar som ledarutvecklare, mental tränare och organisationsutvecklare. Har också en lång erfarenhet inom bank- och försäkring samt har ett förflutet inom försvarsmakten och projektledare och konsult åt Sifo. Hjälper också elitidrottare med mentala processer. Robert bidrag kommer att vara ett brett kontaktnät men också jobba med att stärka samarbetet mellan ÖFK och andra fotbollsklubbar i länet.

Det finns ytterligare en kandidat som valberedningen önskar nominera som har vidtalats och är positiv. Denna måste dock först inhämta ett formellt godkännande från sin arbetsgivare.