Välkommen Myroslav Mazur till Östersunds FK

Spelare och ledare har nu hunnit landa hemma i Östersund efter träningslägret i Antalya. ÖFK kan idag presentera att provspelaren Myroslav Mazur som anslöt under lägret skriver på för klubben fram tills slutet av 2023.

Myroslav inledde sin karriär i den Ukrainska toppklubben Dynamo Kievs akademilag som 17-åring. Därefter fortsatte resan i andra ukrainska klubbar innan han 2020 tillhörde dåvarande Superettan-laget Umeå FC. Hos ”Västerbottenlaget” noterades Mazur för 19 matcher samt två mål.

Myroslav berättar om att nu få spela i en klubb som han kände till sedan innan har en stor betydelse.

-Redan i Umeå kände jag väl till Östersunds FK och hur de bland annat hade vunnit över det Ukrainska laget Zorya Luhansk i Europa League. De spelar en väldigt bra fotboll och det är ett spel som jag tror passar mig. Jag tror till hundra procent att laget kommer gå upp till Allsvenskan igen och slåss om topplaceringarna.

-Jag vill hjälpa laget att ta sig tillbaka till Sveriges högsta liga. Under tiden jag är här vill jag kunna växa som fotbollspelare och jobba varenda dag för att bli bättre tillsammans med laget. Vi är ett lag med mycket unga spelare som har stor potential. Jag kommer göra allt jag kan för att hjälpa laget att nå den potential som klubben faktiskt har, säger Myroslav Mazur efter att nu ha skrivit på för klubben.

-Myroslav är en vänsterfotad mittback som är stark i huvudspelet och har en bra uppspelsfot. Han har i sin ungdom fått en fin skolning i Dynamo Kiev och har erfarenhet av spel i Sverige och Superettan efter sin säsong med Umeå FC 2020. Vi ser fram emot säsongen och tror på en fin utveckling i vår miljö, säger Stefan Lundin, fotbollschef i Östersunds FK

Fakta om Myroslav Mazur

Född: 1998-08-11