varför elitfotboll i jämtland/härjedalen?

Varför vill du se elitfotboll i Jämtland? Är det för att få se gamla klassiska lag live? Är det för den sköna stämningen? Är det för stoltheten av att Jämtland är representerade i fotbollens finrum? Eller finns det andra anledningar?

vad den jämtländska fotbollen bidrar med

Valet är självklart ditt, och dina känslor är dina. Men vet ni också om att Elitfotboll i Jämtland/Härjedalen Elitfotbollen bidrar till något av dessa alternativ:

- 87 förskoleplatser
- 24 poliser
- 22 sjuksköterskor
- 23 gymnasielärare
- 422 förlossningar

*Välfärdsskaparna

Ja, du läser rätt. Elitfotboll i Jämtland/Härjedalen innebär att externt kapital förs till regionen, och i största möjliga mån spenderas detta externa kapital i Jämtland/Härjedalen med omnejd; löner, skatt, arbetsgivaravgifter, till lokala leverantörer med flera.

Bara sedan 2015 har cirka 300 miljoner kronor i externt kapital nått Östersunds Fotbollsklubb och sedermera Jämtland/Härjedalen, avsändare har varit Frankrike, England, Schweiz, Belgien med flera. Det är pengar som, utan ÖFK:s elitfotbollsspel, aldrig nått Jämtland/Härjedalen och därmed aldrig skapat arbetstillfällen i regionen.

Utöver rena arbetstillfällen, finns flertalet följdeffekter; tillresande fans, tillresande lag, tillresande aktörer inom fotbollen (journalister, agenter, scouter) – som samtliga spenderar kapital i regionen, hos lokala leverantörer och entreprenörer. Allt detta tillsammans, bidrar såklart också till skapande av arbetstillfällen hos våra lokala företag.

Men, hur värdesätter man att exiljämtar återigen hittat hem? Att jämtar känner en stolthet och patriotism när deras lag spöar storsdagslagen? Att 350 ungdomar signerat avtal om löften att hålla sig borta ifrån droger och alkohol i utbyte mot ett årskort? Att ÖFK via sina CSR bidragit till att 20-30 nyinflyttade människor ifrån andra länder nu har fasta jobb eller utbildar sig? Eller hur värdesätter man att flera hundra jämtar intar Bilbaos gator och polisen i Bilbao hyllar jämtarna som de ”bästa fansen de någonsin haft på besök”? Eller att 3000 jämtar åker till Berlin och bjuder på en uppvisning i hur man kan stötta sitt lag, fredligt och festligt utan våld? Eller att 5000 jämtar tar sig till London och på Arsenals hemmaarena sjunger Jämtlandssången och polisen säger ”You guys are the sweetest fans we ever come across”? Listan är lång, men hur värdesätter vi minnen för livet en varm sommarkväll ifrån en skidstadion framför en storbildsskärm med direktsändning från Istanbul i Turkiet?

Om sanningen ska fram, så går det nog inte att sätta ett värde på allt detta – men det vi vet är att om vi i framtiden vill fortsätta skapa minnen, att arbetstillfällen skall skapas, att vår patriotism skall få en boost av en vinst mot storstadslagen eller bara helt enkelt för att vi vill se toppfotboll i Jämtland – så behövs det att vi alla tillsammans bidrar, FÖR elitfotboll skall finnas krävs resurser. För även om Elitfotboll inbringar externt kapital, så behövs det också att vi tillsammans konsumerar; medlemskap, årskort, sponsoravtal, lösbiljetter, en korv, souvenirer med mera. För det är bara tillsammans vi kan bibehålla detta, så utöver ditt fotbollsintresse – se ditt årskort även som en investering i regionen, till ett bättre Jämtland, ett bättre Östersund och en attraktivare plats att bo och verka i.

Vi som nu är vuxna vet hur det var att växa upp i en tid då vi enbart sporadiskt fick uppleva elitfotboll i regionen, när vi nu ser effekterna på nära håll av kontinuerlig elitfotboll så är vår önskan vi alla hjälps åt så att barnen i vårt län får fortsätta se sina idoler springa ut på Jämtkraft Arena, att de får se att man kan lyckas  hos oss och man inte längre behöver flytta från Jämtland för att lyckas livnära sig på fotboll, eller för att få se toppfotboll live. Så frågan är inte vad det kostar, fråga dig själv vad elitfotboll är värt för dig – med allt vad det innebär, kontra alternativet att INTE ha elitfotboll. Det är bara tillsammans vi kan bibehålla det här, om inte sponsorer, privatpersoner, investorer, gåvogivare eller andra intressenter vill betala för Elitfotboll så är kontentan att det en dag måste ta slut. Men den vägen ska inte vi gå, inte idag, inte imorgon, och inte den närmsta tiden – för det som elitfotboll i Jämtland/Härjedalen ger oss som kollektiv, är värt att kämpa för.

Just därför kommer vi aldrig ge oss tack vare alla rödsvarta hjärtan som tillsammans pumpar!