Aly Keita tar en time-out från fotbollen på obestämd tid

ÖFK:s målvakt Aly Keita greps under tisdagskvällen misstänkt för brott. Han har i samråd med klubben bestämt att han omgående ska ta en time-out från all fotboll på obestämd tid. Detta i anledning av brottsmisstankarna och att han ska söka hjälp för sitt psykiska mående.

De senaste dagarnas händelser, som föranledde att Aly Keita greps av polisen, har sin grund i de privata omständigheter som nyligen medförde att han var sjukskriven. Aly Keita är djupt ångerfull för det han genom sitt agerande orsakat klubben, lagkamrater och supportrar men särskilt sin familj.

ÖFK som klubb accepterar inte agerandet men som arbetsgivare har vi ett ansvar för våra medarbetare och kommer hjälpa Aly Keita med sitt mående.

När det gäller misstanken om penningtvättbrott så har Aly Keita berättat för polisen att han i samband med landslagsuppdrag i Guinea erhållit kontant ersättning från deras fotbollsförbund. Han förnekar brott.

Aly Keita kommer inte att besvara några ytterligare frågor i närtid och ber att få bli lämnad ifred.