Supporterkrönikan: På lördag ska det vara omöjligt att ta tre poäng av oss

Om Malin A Junkka:
Bästa fotbollsmerit: En andraplats i flick-SM i Stenungssund som tanig 16-åring. Älskar fotboll och allt omkring den. Är i dag kommunikatör på Regeringskansliet med bakgrund som krönikör och journalist på Östersunds-Posten. Läs mer om Supporterkrönikan här.

Känslan när förhoppningen om en drömstart i Superettan grusas är jobbig. Särskilt när det  handlar om ett Norrlandsderby och GIF Sundsvall gör det avgörande målet i 94:e minuten. Ridå ner.

Spelarnas kroppar ser plötsligt väldigt tunga ut, klacken blir tillfälligt tyst och tankarna börjar snurra. Både hos supportrar, tränare och spelare. Vad hände? Vi ägde ju spelet. Hinner ÖFK svara? Klockan går för fort. Nej, inga 3 poäng i premiären som vi alla längtat efter så länge nu.

Spekulationerna drar i gång, hemma framför teven, på läktaren och på sociala medier. Många drar snabba växlar på matchen och oroar sig för att ÖFK ska göra samma misstag som i fjol med sent insläppta mål. Andra höjer rösten och undrar var den nye anfallaren är som man ”lovat” värva. Andra är mer positiva och tar med sig fina delar från matchen och tittar framåt.

Jag är också besviken, surar lite under påskmiddagen. Går igenom matchens olika moment och funderar på vad som ska till för att chanserna ska sitta, hur vi skapar mer och så vidare. En förlust mot Giffarna gör alltid mer ont än mot andra lag men en premiär är en premiär. Oavsett om det gäller en teater eller en fotbollsmatch. Nerver spelar in och någon drar det kortare strået. Men mitt i dessa tankar landar jag behagligt i insikten om att Sundsvalls-matchen faktiskt bara är den första matchen i år. Det handlar inte om något slutspel och det är inget kval. Det är bara vår och säsongen har just satt i gång. Så skönt!

Och det slutade ju inte lika illa som för Norrköping mot Malmö i allsvenska premiären.

Nej, nu kavlar vi upp ärmarna. ÖFK kommer under veckan garanterat finslipa detaljerna, spelare ska bli ännu mer friska från virus som de dragits med under försäsongen och på lördag ska vi visa vem som bestämmer på Jämtkraft Arena. Hemmaplan ska innebära vinst!

Vi har en bred trupp med tre bra målvakter, starka backar där Ali Suljic stack ut extra mycket på premiären och vi har en brasse, Eric Brendon, som styr mittfältet som en gud när han har en bra dag. Perry, Kroon, Bonnah, Marklund och Musolitin kan alla göra mål och snart nickar Malcolm Stolt och Andre Nader in bollarna i mål. Jag känner mig trygg igen när jag går igenom alla spelare. Till detta har vi orubbliga tränare som inte ger sig och en publik som backar.

På lördag kommer Trelleborg på besök. Det ska vara sjukt svårt att ta tre poäng av oss rödsvarta då. Det ska vara omöjligt!

Hoppas vi ses på arenan!

Malin A Junkka