Bra möte mellan Falkarna, ÖFK och supporterpolisen

Fotbollssäsongen är i gång för ÖFK och nu klubben haft ett möte tillsammans med supportar, vaktbolag, supporterpolis och åklagarmyndigheten för att informera hur klubben arbetar med säkerhet.

-Ett otroligt positivt möte, berättar Joakim Jansson, säkerhetsansvarig i ÖFK.

Totalt hade ett 25-tal supportrar från Falkarna kommit till mötet på Jämtkraft Arena. På mötet förklarade Joakim Jansson tillsammans med Jonas Nilsson, ansvarig för matcharrangemanget från ÖFK, hur klubben arbetar ur ett arrangörsperspektiv.

-Vi berättade vilka krav vi har på oss från Polismyndigheten, Räddningstjänsten, Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll. Vi berättade också om hur vi samverkar med vaktbolag och Polis före under och efter matcher.

Det fanns många frågor från besökarna och en del av diskussonerna handlade om vad man får och inte får göra i samband med matcherna som supporter.

Frågorna var många och mötet pågick i två timmar och en hel del av frågorna handlade om vad som är tillåtet att göra på arenan.

-Vi är tydliga med att ingen får bryta mot de lagar och föreskrifter som finns i samband med våra matcher. Allt som vi kan identifiera och anmäla faktiskt också anmäls, oavsett vilket lag supportrarna tillhör, säger Joakim.

Flera av ÖFK:s supportar har reagerat att bortafans ibland bryter mot de lagar och föreskrifter som finns på arenan i samband med match och att det uppenbarligen är okej att göra det.

-Så är det förstås inte. ÖFK är en av de mest aktiva klubbar inom Svensk Elitfotboll som faktiskt identifierar och anmäler mest av det oönskade beteendet som finns på läktarna.

Samtidigt berömde ÖFK sina supportrar som fortfarande har en fantastisk positiv läktarkultur både på hemma- och bortamatcherna.