Falkarna i Hälsingland – ett gäng som älskar sitt lag

ÖFK lockar fler och fler fans på bortaplan. Det finns inte en allsvensk arena i Sverige där ÖFK saknar fans.

-Att tillhöra Falkarna men inte bo i Östersund är en tuff prövning, men vi är otroligt många utflyttade jämtar som följer ÖFK på bortaplan som känner som jag gör, säger Lars Stolt och Lars Brandelius, boende i Hudiksvall och medlem i Falkarna.

Falkarna Berlin, Falkarna Stockholm, Falkarna Syd, Falkarna Väst, Falkarna München, Falkarna Uppsala. Och nu sedan ett år tillbaka finns också Falkarna Hälsingland.

Men vi backar tillbaka i tiden. För fem år sedan var det inte troligt. För tio år sedan var det otänkbart. Men antalet supportrar på ÖFK:s bortamatcher blir bara fler och fler. Oavsett och det är på Borås Arena, Grimsta, Gamla Ullevi eller på Tele 2 Arena så finns de där. Tillsammans bjuder de på kärlek och ett stöd till sitt lag som ingen fotbollsintresserad trodde var möjligt för 10-15 år sedan.

Första gången som de dök upp på allvar var troligen när ÖFK spelade den helt avgörande matchen på Studenternas IP mot Sirius. Vinnande lag skulle ta steget upp i Superettan i fotboll och Falkarna, som inte fanns då som organiserad verksamhet, dök upp med flera bussar och stämningen var episk.

Sedan dess har det hänt otroligt mycket, Falkarna har bildats och det nybildade Falkarna i Hälsingland leds av Lars Stolt som är en utflyttad jämte som numera bor i Hudiksvall. Han har följt laget under många år men att vara med i Falkarna och inte bo i Östersund innebär stora uppoffringar.

–       Känslomässigt ja, man saknar att vara på plats och känna atmosfären. Att höra att Falkarna träffas på Allstar och se bortamatcherna på tv. Vi vill ju inte sitta hemma framför tvn och följa matchen. Vi vill ju vara där på plats med de andra, säger Lars Stolt med en längtan i rösten.

Lars Stolt upptäckte att han inte var ensam jämte i området, han hade ju några fler kompisar som bodde i Hudiksvall med omnejd och helt plötsligt fick de en idé.

–       Vi bildade en grupp som heter Falkarna Hälsingland. Vi brukar träffas hemma hos varandra och vi landade i att känslan blir otroligt starkare om man är långt ifrån. Precis som ett distansförhållande säger Lars Brandelius.

När de åker upp till Östersund för att se på hemmamatcher ansluter de till ”hemma”-Falkarna och hjälper till så gott de kan med matchförberedelser, allt från att förbereda tifon till dela ut flayers vid matcherna i syfte att värva nya medlemmar.

–       ÖFK och Falkarna är så otroligt viktig för oss. Men det är också viktigt med känslan för hembygden, vi känner starkt för Östersund och Jämtland. Den yngsta i Hälsingefalkarna vårt gäng är runt 20 år, den äldsta runt 55+ år säger Lars Stolt.

–       Vi är lite avundsjuka på de som bor i Östersund. När vi kommer till Östersund går vi bara runt och tar in ÖFK-atmosfären i staden säger Lars Brandelius.

Några av dem bor här i Hudiksvall, några i Bollnäs, andra i Söderhamn och någon i Gävle, Färila, Ljusdal och några andra platser runt om i Hälsingland.

Den här säsongen blev det sex eller sju hemmamatcher och tre på bortaplan för Lars Stolt. Resten har Hälsingefalkarna sett på tv. Ofta tillsammans. Men Hälsingefalkarna tänker inte bara på fotboll.

–       Med rötterna och stor del av hjärtat i Jämtland och Härjedalen har man som bortafalk många gemensamma nämnare vilket för oss samman i andra saker än fotbollen avslutar de Lars x 2.

Här är några Hälsingefalkar som önskar en god jul. Från vänster: Lars Brandelius, Olov Stener, Lars Stolt och Jimmy Westberg.