Hård konkurrens om startplats inför matchen mot Öster

Solen strålade, truppen var i stort sett fulltalig och gräset var fint när ÖFK tränade på Hissmovallen igår. I dag tar de tar bussen söderut för på söndag väntar formstarka Öster.

Stämningen var god och den blev ännu bättre då en skolklass och en grupp lojala supportrar dök upp och satte sig på läktaren. Efter träningen fick spelarna skriva autografer till de glada barnen. Det enda störnings momentet denna fina sommardag var väl flugorna och andra insekter som vaknat till liv och störde både publik och spelare.

Träningen kom upp i god kvalité och hade bra tempo, enligt huvudtränaren Magnus Powell som menar på att laget snäppat upp sig den senaste tiden.
-Jag hoppas det ska synas nu på söndag. Jag försöker vara på dem hela tiden med sådant som de slår av, säger Powell som höjde rösten ett flertal gånger under träningen.

Foto: David Lidström Hultén / Östersunds FK

Näst sista träningen innan match är alltid speciell. Energinivån är hög och alla ger järnet. Gänget som ska få åka på nästkommande match, denna gång till Visma Arena i Växjö, ska tas ut.
– Startelvan vet de flesta vilken den blir men inte vem som ska få åka med. Det är alltid lika tungt för dem som inte ens får följa, säger sportchefen Stefan Lundin som själv ska med på bussresan den här gången.

Efter den tunga förlusten hemma mot Sandviken har laget hunnit vila upp sig några dagar och sedan hunnit med att träna en hel del då det varit ett kortare uppehåll i Superettan. Curtis Edwards har anslutit för att träna med laget i juni och ”Sheriffen” som fansen kallade honom under ÖFK:s tid i Allsvenskan ser ut att trivas alldeles utmärkt i sin gamla klubb. Curtis Edwards sambo kommer härifrån och nu passar de på att tillbringa tid i Jämtland. Många hoppas förstås att den erfarne mittfältaren ska stanna kvar och berika klubben men där har Stefan Lundin inga svar att ge än.
– Han ska träna med oss hela juni så vi hinner föra samtal om framtiden, säger Lundin som är tacksam att Edwards är med just nu.

-Han är en bra spelare och höjer nivån för oss.

På söndag väntar Öster som ligger på en tredjeplats just nu. Ett topptippat lag med många starka forwards.
– De spelar en rak och snabb fotboll, säger Stefan Lundin.

Magnus Powell säger:
-Vi måste hantera deras djupledsspel men de är svagare defensivt.

Magnus Powell hoppas att spelarna ska ge sitt allt på söndag. Foto: David Lidström Hultén / Östersunds FK

Ifjol vann ÖFK mot Öster trots att Mansour Sinyan fick ett rött kort för den som minns.
– Vi kan inte bjuda på en enda centimeter och vi måste kunna läsa av spelet, konstaterar Powell.

Han är tacksam över att laget nu fått tillbaka så många spelare, däribland målvakten Aly Keita och Simon Kroon. Dessutom har Malcolm Stolt börjat träna lite smått igen och Jamie Hopcutt är åter igen aktuell för match efter att ha fått en dotter. Aly Keita blev efter träningen väldigt uppvaktad av skolungdomarna som ville ha hans autograf.

Simon Kroon är en av dem som är laddad för återkomst nu på söndag. Han har haft en händelserik maj månad där han blivit pappa till en liten tjej. Hon heter Ella och är nu 5 veckor gammal. I matchen mot Gefle hemma fick han en rejäl smäll på revbenet som ställde till det. Dagen efter på träningen fick han en ny smäll på samma plats men han valde att följa med till Oddevold men väl där började han få så ont så att han fick tas bort från startelvan i sista sekund.

Foto: David Lidström Hultén / Östersunds FK

Det visade sig vara en spricka som retat honom rejält och hållit honom borta från träningen. Under passet i går på gräs gick det väldigt bra och nu är han redo. Men han tror inte att det handlar om 90 minuter än. Men han vill väldigt gärna starta och hjälpa laget till viktiga poäng. Att Öster ligger på en tredjeplats med sina 19 poäng lägger han ingen värdering i.
-Alla lag i den här serien är jämna och vi kan slå dem om vi spelar bra, menar han.

Att ÖFK befinner sig på negativ kvalplats är förstås inget han eller någon annan i laget är nöjda med.
-Men nu är det bara att acceptera och ta match för match!

Att ha blivit pappa är förstås en enorm omställning.

-Vi har noll rutiner än. Man får sova och vila när hon sover. Men min sambo har gjort det väldigt bra och tagit nätterna så jag får sova och så hjälper jag till om det krisar.

Men i övrigt är suget efter fotboll lika stort på träning och match.
-Det är när man kommer hem som det är annorlunda. Det finns annat viktigt och man har lättare att koppla bort fotbollen.

En revbensskada har hållit Simon Kroon borta från träning och match. Foto: David Lidström Hultén / Östersunds FK

Simon är inte ensam om att ha blivit pappa nyligen. Både André Nader och nu senast Jamie Hopcutt har fått barn.
– Vi umgås inte vid sidan av men det blir en hel del snack om barn i omklädningsrummet och på träningen, säger Simon.

Kevin Jablinski kommer förbi och skojar med Simon, eller gurun som han kallar honom. De två delar rum på bortamatcherna. Stämningen verkar vara på topp och om allt stämmer kommer laget hem med tre mycket värdefulla poäng på söndag.

Matchen mot Öster spelas klockan 15.00 på söndag den 16 juni. Sedan väntar match hemma den 23 juni mot Utsikten!

MALIN A JUNKKA