Isherwood: – Nu är jag redo för Allsvenskan

På sin 21-årsdag landade han i sin nya hemstad.

Men planet var försenat så han missade spelarbussen till Trondheim. Det blev en dag på hotellet i stället.

– Det blev ju en liten annorlunda födelsedag, säger ÖFK:s nyförvärv Thomas Isherwood och skrattar.

ÖFK vann även den andra träningsmatchen för året. Ranheim besegrades med 2–0 på bortaplan.

Thomas Isherwood skulle åka med för att se sitt nya lag och träffa sina nya lagkompisar. Men ett försenat plan ställde alltså till det.

Under tisdagen är laget ledigt så det blir först på onsdag morgon, då laget drar på träningsläger till Marbella, som har får börja lära känna gruppen.

– Jag tror det blir perfekt för mig att inleda med ett träningsläger. Då är man ju tillsammans med laget dygnet runt så då går det snabbare att komma in i laget, säger Thomas Isherwood.

Han kallar sig själv för en riktig stockholmare och han har tidigare varit i Dalarna som längst norrut innan han landade på Frösön. Pappa kommer från England medan mamma från Stockholm.

– Jag har dubbla pass, men jag har aldrig bott i England. Men jag såg nu att mitt svenska pass hade gått ut så då var det ju tur att jag har ett giltigt engelskt, säger han och ler.

Som sexåring började han spela fotboll i Fruängen. Vid 11-årsåldern blev det AFC innan han som 12-åring tog steget till Brommapojkarna.

Bayern München började få upp ögonen för den förre innermittfältaren som skolats om till mittback i Brommapojkarna. En dag kom ett erbjudande som han inte kunde tacka nej till.

Den tyska storklubben ville skriva ungdomskontrakt med den 17-årige svensken.

– Det är klart att det var oerhört stort att få en sådan chans. De sa att jag kommer att få en grym utbildning och skulle jag en dag ta mig till A-laget så var det bara en stor bonus.

Isherwood inledde i U-19 laget innan det senare blev spel i B-laget. Ett inhopp i A-laget fick han gör i en träningsmatch mot Lippstadt.

Han lämnade München efter kontraktstiden gått ut och flyttade till Bradford i League One. Men efter bara ett halvår kände Isherwood att han ville vidare.

– Jag kände bara att jag behövde flytta hem till Sverige för att fortsätta utvecklas. Jag hade några klubbar att välja mellan och valet föll till slut på Östersund. Det snackas mycket om att det här är en grymt bra klubb om man vill utvecklas. De har en idé hur man ska spela fotboll som passar mig. De tror på sin spelidé till hundraprocent och de följer den på samma sätt även om motståndet heter Dalkurd eller Arsenal. Det är ju bara att se hur lång spelare som blivit stjärnor sedan de kommit till klubben. Dessutom verkar det vara väldigt familjärt.

Efter sin gedigna fotbollsutbildning är nu 21-åringen redo för spel i Sveriges högsta liga.

– Jag är mer förberedd än någonsin för Allsvenskan. Jag är oerhört laddad att dra igång.