Jenny Larsson om läget inför årets första hemmamatch

Fysioterapeuten Jenny Larssons uppgift är att hålla spelarna i ÖFK så skadefria som möjligt. Ett hårt och långsiktigt arbete som pågår varje dag.

Under lägret i Spanien har Jenny Larsson hunnit med att analysera alla spelare, nya som gamla. En ”screening” innebär att hon kollar upp spelarnas rörlighet, stabilitet, styrka och rörelsemönster i olika positioner.

–Det kan vara ett sätt att få bukt med ett besvär man dragits med en tid eller exempelvis få full rörlighet i löpningen, förklarar hon.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Hur ser läget ut inför den första träningsmatchen hemma nu på lördag mot norska Levanger?

–Det är egentligen bara två spelare som inte är tillgängliga. Simon Kroon är på väg tillbaka och vi har en mer långsiktig plan för honom än helgens match och Svenska Cupen och Kristian Novak som rehabiliterar sitt knä än, berättar Jenny.

Däremot dras några spelare med förkylningar efter lägret i Spanien.

Det är omöjligt att inte komma in på kylan (i skrivande stund minus 17 grader) inför matchen hemma på lördag.

Hur påverkar kylan spelarnas kroppar?

–Man blir stelare i kroppen när det är så kallt. Man måste verkligen planera noggrant om man ska ha uteträningar nu. Det får inte bli för mycket stillastående och genomgångar. Sedan kan man uppleva sig mycket tyngre i kroppen när det är så pass kallt. I Spanien kände spelarna sig lätta och lediga i värmen, säger Jenny.

Fysioterapeuten Jenny Larsson går in på sin elfte säsong hos ÖFK nu. Hon har varit med ett tag, det är hon och Aly Keita som varit så länge i klubben.

–  Han var den första jag screenade, säger hon.

Jenny är erfaren inom elitidrott och arbetar också åt svenska damlandslaget mellan varven.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Vad är det som driver dig i ditt jobb?

–Att få lära spelarna att förstå hur deras kroppar fungerar. Att kunna ge en bra bedömning som stöd i den här miljön och bidra med kompetens kring belastning. Om man jämför det här jobbet för 15 år sedan och nu så ser jag de mentala aspekterna också i återgång efter skada eller känning och kan vara ett stöd där för att kunna hitta en bra och snabb väg tillbaka. För spelaren handlar det om att våga lita på kroppen och lita på min bedömning. Att vi har en bra dialog är A och O.

Varje morgon träffas ledarstaben och går igenom truppen ur ett fysiskt perspektiv. Vem är inte tillgänglig, vem behöver anpassad träning, vila och så vidare. Det är viktigt att samspelet med tränare och fysioterapeut fungerar.

–Jag är oerhört stolt över jobbet vi gör i teamet här!

–Det är också väldigt viktigt att spelarna vågar komma och berätta att de har en känning, lägger hon till.

En trupp består alltid av mer eller mindre robusta spelare, menar Jenny. De robusta klarar mer träningsmängd utan att skada sig med andra måste anpassa och ta det mer gradvis.
–En del spelare måste man coacha till att ta det lugnare, man måste få dem att inte alltid köra det där extrapasset utöver fotbollen eller lägga om träningen utanför för att få i mer rörlighet och återhämtning.

I den här fasen av säsongen handlar mycket om att bygga upp en långsiktighet. När matcherna drar i gång blir det en annan vardag när dagen efter match är återhämtningsdag och sedan väntar träningar och behandlingar för att ha så många spelare som möjligt fräscha till nästa match.

–Mitt mål är att ha så många spelare som möjligt med i träning.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Vilken tid på säsongen tycker du är den roligaste tiden?

–Det är nog ändå roligast när matcherna kommer i gång även om den här perioden när vi jobbar stenhårt för att lägga en bra grund också är riktigt kul.

Vad är det svåraste med ditt jobb?

–Kanske ibland att göra bedömningar av upplägg när en spelare har en känning men ändå kan träna. Men det är också en av de roligaste bitarna när justering av träning och upplägg fungerar optimalt.

För att klara av sitt jobb, som också är fysiskt tungt med behandlingar, är Jenny noga med även hinna träna själv. Hon leder också yogapass, både för spelare och andra. Händerna är hennes främsta redskap när hon ska undersöka spelarna men även armbågarna då hon ska behandla spända muskler. Förra året fick hon en överbelastning i armbågen en kort period och fick lägga om sitt arbete lite men det gick som tur var över. Kroppen behövs för en fysioterapeut.

Det går inte att ta miste på Jennys entusiasm och ansvar i jobbet. Det blir lätt långa dagar och många resor. Men Jenny poängterar hur viktigt det är att även hinna vara hemma och vara mamma. Hon och maken har två barn som är 10 och 12 år gamla. Dessutom har de tre hundar, varav en valp.

Hur ser du på årets trupp?

–Det är ett gäng supermotiverade spelare som också vågar be om hjälp. Jag har en bra känsla, avslutar hon.

MALIN A JUNKKA

I morgon kan du läsa mer om uppladdningen inför helgens match!