Mohlin: – Tuff konkurrens har jag haft under hela min karriär”

ÖFK har ingen målvaktsbrist.

Trots tre kontrakterade skrev klubben kontrakt med Malmö-keepern Sixten Mohlin

– Det kanske låter dumt att skriva på för en klubb med tre målvakter, säger Sixten Mohlin och skrattar.

Han växte upp i Åhus en knapp mil ifrån Kristianstad och det var handboll och fotboll som gällde. Han visade stor talang i båda sporterna, men till slut föll valet på fotboll.

– Jag väntade ända till 14-årsåldern. Det blev till slut för jobbigt att hålla på med båda sporterna. Jag klev upp klockan halv fem. Åkte till Malmö för att gå i skolan och träna fotboll och sedan hem för att träna handboll på kvällen. Ibland hann jag knappt få i mig någon mat.

Han började med fotboll redan som sexåring, men det var ingen självklarhet att han skulle bli målvakt.

– Jag var rätt duktig som utespelare och man fick ju testa alla positioner. Jag vet egentligen inte varför jag blev målvakt till slut. Jag kanske var den som slängde mig mest, säger Mohlin och ler.

Redan som 12-åring upptäcktes han av Malmö FF. Sedan dess har han varit klubben trogen.

Som 16-åring flyttades han upp i A-laget och under åren blev det spel i både U19 och U21. Men någon A-lagsmatch blev det inte.

– Det är väl en kombination av att konkurrensen var stenhård och att jag inte var tillräckligt bra.

En stor del av sin karriär har han tränats av gamle stormålvakten Janne Möller. Och Möller när någon som betytt mycket i Mohlins målvaktsutbildning.

– Det går väl inte att ha en så mycket bättre målvaktstränare än Janne Möller då man är ung. Ja, det är klart att han har betytt mycket för mig och vi har fortfarande bra kontakt. Jag kan ringa till honom och prata och få råd i både medgång och motgång.

Sixten Mohlin har spelat i både U17- och U19-landslaget. Han var med i det svenska U17-landslag som gick till semifinal i EM 2013 ch tog brons i VM samma år. Efter EM togs han som en av fyra svenskar ut i turneringens ”Team of the tournament”.

För snart fyra år sedan började han inse att han behövde mer speltid och funderingarna på framtiden var många.

– Jag pratade med sportchefen i Malmö och vi kom fram till att jag skulle lånas ut. Det blev först Västerås i några matcher. Sedan spelade jag för Kristianstad innan jag förra året lånades ut till Dalkurd, berättar Mohlin.

Inför den här säsong gen hörde Östersunds FK av sig och Sixten Mohlin kände ingen större tvekan att ta chansen i den jämtländska klubben.

– Jag visste visserligen att de hade tre målvakter. Men tuff konkurrens har jag haft under hela min karriär så det klarar jag. Det känns i alla fall bra så här långt och jag har kommit in bra i laget, säger 23-årige Mohlin som skrivit på för tre år.

Hur bra har du känt till ÖFK tidigare?

– Det var väl först då de kom upp i Allsvenskan och spelade en så rolig fotboll. Sedan följde jag förstås deras resa i Europa League. Det var ju ganska svår att missa. Det har också blivit en liten rivalitet mellan Malmö FF och ÖFK under de senaste åren med tuffa och hårda matcher. Det är roligt när det blir lite hett och visst ska det bli speciellt att möta Malmö som man har spelat i under så många, säger Mohlin.

Under lägret på Cypern är de målvakter som är på plats Sixten Mohlin, Aly Keita och Andreas Andersson. Andrew Mills är hemma i Östersund och rehabtränar.

Aly Keita är den som stått allra mest de senaste säsongerna och nu ska Sixten Mohlin försöka ta hans plats.

– Samtidigt som man är konkurrenter om en plats så är man alltid vänder och pusha varandra. När det gäller Keita så är han förutom en bra målvakt också en väldigt trevlig person, säger Sixten Mohlin.

Redan på måndag kan det bli premiär för Sixten Mohlin i ÖFK-tröjan då ÖFK spelar sin första träningsmatch för säsongen. Laget möter kinesiska Henan Jianye under träningslägret på Cypern.

– Vi har inte fått höra något alls inför den matchen ännu. Alla tre som är här på lägret vill nog gärna stå, säger Sixten Mohlin.