Ny vänsterback klar för ÖFK – Marco Weymans ansluter direkt

ÖFK har idag gjort klart med en ny vänsterback när 21 årige belgaren Marco Weymans ansluter till klubben. Weymans har den senaste säsongen spelat för belgiska AFC Tubize men tillhörde tidigare Cardiffs U23-lag.

-Han har varit i stora klubbar, är atletisk, snabb och teknisk, säger David Webb, teknisk direktör i ÖFK.

När Dennis Widgren lämnade ÖFK vid årsskiftet 2018/2019 stod det klart att ÖFK behöver fylla på med en bra vänsterback. David Webb, ÖFK:s tekniska direktör har tillsammans med tränaren Ian Burchnall letat efter förstärkningar på backsidan och värvade nyligen Thomas Isherwood som är mittback. Nu har man alltså hittat sin vänsterback i 21-årige belgaren Marco Weymans.

21-åringen kom tidigt till storklubben PSV Eindhoven i Holland, redan som 15-åring startade han sin karriär i PSV:s ungdomslag. Han flyttades sedan upp till PSV:s U17 och U19-lag innan han värvades till Cardiff för spel i klubbens U23-lag.

Efter en kort sejour i Cardiff värvades han sedan till andraligan i Belgien i en klubb som heter AFC Tubize.

-Han har varit i stora klubbar, är atletisk, snabb och teknisk. Han passar den typen av spelare som vi letat efter. Vi har tittat på honom i två månader och tittat på fler matcher med honom. Vi gillar hans karaktär, pratat med spelare som spelat tillsammans med honom.

Under en tid av sin karriär var Marco mittfältare men har nu utvecklats som till vänsterback.

Marco har redan nu anslutit till ÖFK:s träningsläger på Marbella.