ÖFK nollade hemma mot Örebro

Det blev förslut för Östersunds FK hemma mot Örebro SK. Trots stundtals bra spel av ÖFK vann närkingarna med 0-2.

Första halvleken började på ungefär samma sätt som det gjort tidigare i Allsvenskan. ÖFK tog direkt kommandot och hade ett antal farligheter inledningsvis. Örebro – som hittils i Allsvenskan är obesegrade – stod dock emot bra. Saman Ghoddos hade ett bra skott från distans i första halvleken men i övrigt stod Örebro för en prickfri försvarsinsats. I slutet av första halvlek kom Daniel Björnkvist igenom på kanten för gästerna och kunde sätta 0-1 bakom Andreas Andersson till de tillresta ÖSK-supportrarnas stora lycka. Sotirios Papagiannopoulos gjorde sitt bästa för att rensa bollen från mållinjen men förgäves.

Andra halvleken fortsatte i likhet med den första med ett tydligt initiativ från ÖFK men försvaret i ÖSK fortsatte på den inslagna vägen och försvarade sig exemplariskt. Bland farligheterna från ÖFK hittar vi bl.a. från den sextiosjätte minuten när Ken Sema rev åt sig bollen på offensiv planhalva, samspelade med Jamie Hopcutt och sökte Saman Ghoddos i boxen men bollen från Sema blev något för hög. Ett par minuter senare testade nyinbytte Frank Ahrin avslut strax utanför straffområdet men bollen kunde räddas av ÖSK-målvakten Oscar Jansson. Initiativet fortsatte när Curtis Edwards testade skott från distans i matchens sjuttioandra minut. När ÖFK pressade som hårdast fick så utnyttjade gästerna en omställning och Isaac Boye kunde rulla in 0-2, vilket också blev slutresultatet.

-Det här är en av de typer av matcher där vi jobbar och sliter men lyckas helt enkelt inte. Vi gör en okej match men just nu är okej inte bra nog, sa Graham Potter på den efterföljande presskonferensen.

Efter dagens match ligger ÖFK på en tolfte plats i Allsvenskan med fem matcher spelade. Vi vill tacka alla supportrar och sponsorer för ert stöd i dagens match och gratulerar även Örebro SK till segern och önskar lycka till i de kommande matcherna. Härnäst för ÖFK väntar bortamatch mot Brommapojkarna nästa måndag (30 april). Nästa hemmamatch är hemma mot Norrköping lördag den 5 maj. Varmt välkommen då!

Dagens matchvärd

Dagens matchvärd var Jämtkraft som utsåg matchens lirare i de båda lagen. I ÖFK var det Andreas Andersson och i Örebro Nahir Besara.

Matchfakta

Östersunds FK – Örebro SK 0-2 (0-1)
21 april 2018 | Jämtkraft Arena, Östersund

Väder