ÖFK:s matcher genererar cirka 25 miljoner kronor till länet

Östersunds Kommun har tillsammans med Event Compass genomfört en undersökning som visar att ÖFK:s matcher i Allsvenskan 2019 genererade cirka 25 miljoner kronor till länet via besökarna på ÖFK:s matcher.

ÖFK har under det här året lockat lite drygt 72 000 åskådare till hemmamatcherna. Enligt en undersökning som genomförts av Östersunds Kommun och Event Compass på två av ÖFK:s matcher har besökarna på matcherna ätit, rest, bott och gjort av med cirka 350 kronor per person. Sett över hela säsongen innebär det att ÖFK:s matcher genererar cirka 25 miljoner kronor till länet.

Undersökningen genomfördes under 2018 och 2019 och gjordes vid en mängd olika arrangemang, Curling Masters World Championship, Mountainbike-SM, Nordiska Ungdomskidspelen och travtävlingen Eurotrotting.

Dessutom genomfördes undersökningen på två av  ÖFK:s matcher i Allsvenskan 2019, det var dels matchen mellan ÖFK-GIF Sundsvall 1 juni och dessutom ÖFK-AIK 25:e augusti.

Undersökningarna är genomförd av Event Compass tillsammans med Östersunds Kommun och enligt undersökningen var den stimulerade ekonomiska effekten 2,2 miljoner kronor.

Matchen mot AIK gav en stimulerad ekonomisk effekt på 1,3 miljoner kronor.

Intressant fakta i matchen mot GIF Sundsvall är att 9 procent av de som svarade på enkäten var från annat län i Sverige än Jämtland och där hittar vi folk från Dalarna, Jönköping, Skåne, Uppsala, Gävleborg, Kalmar, Stockholm, Västerbotten, Västra Götaland men också en stor del från Västernorrland. I matchen mot AIK var 13 procent av besökarna från annat län än Jämtland.

75 procent av besökarna som kom från länet (som svarat på enkäten) var män, 72 procent svarade att de hade sett över 20 matcher med ÖFK tidigare. Bland de som var tillresta svarade 89 procent att de sett ÖFK spela tidigare.

En viktig fråga som ställdes var hur besökarnas helhetsbetyg var på evenemanget och där svarade 89,8 procent att evenemanget var mycket bra eller bra.