Östersunds Fotbollsklubb söker akademichef

Den 31 oktober 1996 bildades formellt Östersunds Fotbollsklubb, ÖFK, Östersund, som resultatet av ett samarbete mellan IFK Östersund, Ope IF och Östersund/Torvalla FF (ÖTFF). För att möjliggöra bildandet av ÖFK så upphörde ÖTFF som förening. 1997 gick även Frösö IF med som fullvärdig medlem i ÖFK-konceptet och har två styrelsemedlemmar i ÖFK. År 2000 invaldes även Fältjägarnas IF i gemenskapen.

ÖFK omstartade vår akademiverksamhet 2020. Ambitionen är hög och vår målsättning är att bli Norrlands bästa akademi. Akademi är en selektiv och elitförberedande verksamhet från 15 år, med fokus på en trygg och utvecklande miljö för både spelare och ledare över tid.

ÖFK har breddverksamhet för de yngre åldrarna. 2021 startade föreningen även ett flicklag iför spel i F17 serien. Nu har det laget avancerat till spel i Div 2. Vår strävan och ambition är att även bredda vår flick- och damverksamhet med fler spelare och fler lag.

Rollen
Som akademichef är din huvuduppgift att ansvara för, driva och utveckla all sportslig verksamhet i föreningen Östersunds FK. Den sportliga verksamheten omfattas i dagsläget av Akademi P15-P19, Dam- och Ungdomsverksamhet. Du blir navet i föreningens verksamhet.

Du har stor frihet under eget ansvar att driva och utveckla vår verksamhet för att nå vår fulla potential.

Du har ansvar för resursplanering och fördelning för våra lag. Du ansvarar för rekrytering av ledare och tränare till våra lag. Du ansvarar även för ”röda tråden” i vår utveckling av spelare och ledare.

Du ansvarar för föreningens certifieringsarbete med Svensk Elitfotboll (SEF).

Du kommer ingå i föreningens ledningsgrupp tillsammans med klubbdirektör och sportchef.

Din profil
Vi söker dig som har ett starkt engagemang, ett personligt driv och ett tydligt resultatfokus. Goda ledaregenskaper ser vi som en viktig framgångsfaktor för att lyckas i rollen. Du har en bra förmåga att motivera och utveckla din omgivning samt skapa en bra anda. Du har en mycket god administrativ förmåga och är van att arbeta i en expansiv organisation. Du är en god kommunikatör i både tal och skrift. Spelar eller tränaraerfarenhet på elitnivå eller tidigare erfarenhet av liknande roll är meriterande men inte ett absolut krav. I urvalsarbetet kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Du kännetecknas av

• Ambition och drivkraft
  • Naturligt ledarskap
  • Kommunikationsförmåga
  • Organisation och struktur
  • Samarbetsförmåga

Omfattning
Tillsvidareanställning / heltid / dagtid, visst kvälls- och helgarbete förekommer. Tillträde efter överenskommelse.

Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev. Skicka din ansökan till bengt.olofsson@ostersundsfk.se

Sista ansökningsdag 231220