Östersunds FK erhåller elitlicens för Superettan 2024

Idag den 1 december kommer Svenska fotbollsförbundets licensnämnd med glädjande nyheter. Östersunds FK erhåller elitlicens för den kommande säsongen i Superettan.

Östersunds FK avslutade årets säsong av Superettan på en femteplats efter att laget tagit årets tre sista poäng borta mot serievinnaren Västerås SK. Efter säsongsavslutningen har försäljningen av säsongskort dragit igång samt försäljningen gentemot sponsorer, och klubben laddar nu om inför en ny fantastiskt säsong i Sveriges näst högsta liga.

Östersunds FK koncernen redovisade negativt eget kapital per den 31 december 2022, vilket ledde till att Östersunds FK Elitfotboll AB behövde upprätta ett periodiserat bokslut för koncernen. Här behövde det egna kapitalet vara noll eller positivt, vilket koncernen visade efter att ha gjort krafttag. Licensnämnden har även prövat Östersunds FK-koncernens förutsättningar avseende fortsatt drift under hela nästkommande år.

-Det är så många, externt och internt som under lång tid har jobbat för att erhålla klubbens elitlicens för 2024. Det är så glädjande att få beskedet att vi har lyckats. Jag blir rörd av allt stöd från alla engagerade supportrar. Vilket hjärta ni har! En stor eloge till er alla! Nu är vi definitivt på rätt väg att skapa en stark grund för ÖFK. För att bygga långsiktig framgång ska sporten och verksamheten växa tillsammans i balans. Nu ska vi gå Framåt Uppåt, säger Peja Lindholm, VD och klubbchef efter dagens positiva beslut.