Så arbetar Östersunds FK med trygghet och säkerhet på våra evenemang

Det övergripande målet för arbetet med trygghet och säkerhet vid matcharrangemangen är att alla som arbetar på eller besöker Jämtkraft Arena ska vistas i en trygg och säker miljö. Detsamma gäller på väg till och från arenan och i samband med ÖFK:s bortamatcher. Östersunds FK vill nu berätta hur vi som klubb arbetar kring dessa oerhört viktiga frågor.

Svensk Elitfotboll och klubbarna i Allsvenskan och Superettan kommer under säsongen fortsatt att jobba aktivt för att skapa välkomnande, trygga, säkra och stämningsfulla arrangemang på landets arenor. I de fall ordningsstörningar sker kommer fokus att ligga på säkerhetsarbetet och på att identifiera och lagföra de individer som gjort sig skyldiga till lagöverträdelser. Östersunds FK strävar mot en nollvision gällande brott och ordningsstörningar på våra hemmamatcher.

Inför match
Innan varje hemmamatch tar ÖFK som klubb kontakt med berörda myndigheter. Då genomförs det en säkerhetsanalys och riskbedömning om respektive evenemang. Klubben har också löpande kontakt med gästande lags säkerhetsorganisation samt matchdelegat från Svensk Elitfotboll. Under matchdagens morgon genomförs också ett möte om evenemanget där samtliga parter deltar.

Inpassering till arenan
En stor del av arbetet startar redan vid inpasseringen på arenan. Här tas all publik emot av publikvärdar, visitationspersonal och biljettvärdar, som alla är där för att skapa en trygg stämning och finns till för er skull.

Något som inte gått obemärkt förbi runt om i landet är det nuvarande väskförbudet. Förbudet innebär att inga väskor ät tillåtna, oavsett storlek. Detta inkluderar även plastpåsar, genomskinliga eller täckta. Undantag kan endast ske på grund av medicinska skäl och efter att kontroll av väskan har genomförts. Skötväskor för barn inkluderas i undantaget. Läs senaste uppdateringarna här vad som gäller från Polismyndigheten. Förbudet finns efter direktiv av Polismyndigheten och gäller tillsvidare. Sverige befinner sig även på en nivå 4 gällande terrorhot.

Vid matcher kan du dessutom komma att bli fullt visiterad när du tar dig in på arenan. Detta görs för att se till att publik inte har med sig saker som är otillåtet. Här görs också en övergripande kontroll ifall du skulle vara märkbart berusad. Ett urval av de saker som ej får tas med in är:

-Flaskor, burkar eller termosar
-Väskor
-Paraplyer
-Flaggor som ej är tillverkade av VP-plast och som är plomberade
-Husdjur (Endast ledarhund)
-Pyroteknik
-Vapen, knivar, stickföremål, verktyg
-Professionell kamerautrustning (Gäller ej ackrediterad mediapersonal)

Under matchen och publikens trygghet
Under hela evenemanget finns det en stor personalstyrka som enbart jobbar med säkerhet och trygghet. På våra matcher finns det alltid sjuksköterskor som är närvarande. Det finns dessutom minst en publik- och matchläkare som är redo att rycka in. Relevant sjukvårdsutrustning inklusive hjärtstartare (defibrillator) finns lätt tillgänglig på arenan på väl utmärkt plats. Sjukvårdarna kontrollerar inför varje match att sjukvårdsutrustningen och hjärtstartare är komplett och funktionsduglig.

Skulle brand uppstå finns det brandberedskap på hela området för att snabbt åtgärda en sån situation. Hela arenaområdet är också kameraövervakat. Detta gäller från att arenan öppnar till publiken har gått hem.

Under matchen arbetar ordningsvakter och publikvärdar aktivt tillsammans med matchorganisationen för att säkerställa att ordningen och säkerheten hålls på arenan. Exempel på ett fokusområde är att hålla entréer, trappor och nödutgångar fria från publik och objekt. Vi som arrangör har även rätt att avlägsna och stänga av personer som anses vara en risk mot att bibehålla säkerheten på arenan. Hittills i år har en person erhållit en arrangörsavstängning. Sedan tidigare har vi även en person med tillträdesförbud. Vi ser gärna att denna låga siffra bibehålls.

Efter match
Efter avslutad match genomförs ett möte för att knyta ihop matcharrangemanget. Här samlas återigen alla berörda parter för att sammanfatta evenemanget i sin helhet, men också säkerhetsarbetet. Klubben kan här mottaga feedback hur evenemangen framöver kan bli bättre. Efter matchen längtar vi ännu en gång att få välkomna er till nästkommande match på vår hemmaarena, där vi tillsammans med er publik kan skapa oförglömliga minnen.