Stort intresse för ÖFK:s medlemsmöte

Med en dryg vecka kvar till den Allsvenska premiären mot AIK så höll Östersunds FK igår medlemsmöte på Storsjöteatern (OSD). Ett stort antal medlemmar hade kommit för att lyssna på bl.a. huvudtränare Ian Burchnall om den stundande säsongen samt den nya styrelsen.

Ian Burchnall talade i intervjun med Niclas Lidström om hur laget har förberett sig bra under försäsongen och att den stora truppen på 29 spelare nu är redo för Allsvenskan:
-Vi hade två fantastiska träningsläger, både på Cypern och i Marbella där vi tränade oerhört bra, sa Ian.

Trots träningslägret kom också uttåget ur Svenska cupen upp och Ian var klart besviken, särskilt efter matchen mot Karlstad BK.
-Sedan jag kom till ÖFK så är det den sämsta matchen vi gjort. Men det var också en viktig läxa för framtiden och jag är glad att vi kom tillbaka så bra som vi gjorde i matchen mot Sirius.
Ian hade också, direkt efter matchen mot Sirius fått ett telefonsamtal från ÖFK:s tidigare lagkapten Brwa Nouri:
-Han sa “Ta det lungt, Ian. Vi har alltid brukat göra en dålig match i början av säsongen”.

Bland spelarna som det talades om kom nyförvärvet Ravel Morrison upp:
-Visst är han en fantastisk spelare men ÖFK är också en fantastisk klubb och jag tror det är viktigt att förstå att Ravel har lika mycket att ge till den här föreningen som föreningen har att ge till honom. Men vissa av de saker han visar upp på träningarna är helt fantastiska och jag tror han kommer bli en fröjd att skåda när serien börjar.

Ian tog också tillfället i akt att tacka både föreningen men också jämtarna för deras välkomnande inställning både för honom och för hans familj:
-Det har fungerat otroligt bra både för mig och min familj och vi trivs väldigt bra i Östersund. Jag är er väldigt tacksam för det.

Trestjärnig akademi

Efter Ian Burchnall var det dags för akademichefen Mats Pettersson att entra scenen. ÖFK:s akademi har precis fått tre stjärnor och Mats beskrev för medlemmarna vad detta egentligen innebär.
-Det är dels ett kvitto på det hårda arbete vi har gjort för att utveckla och göra akademin större. Men det är också ett resultat av en tydlig värdegrund och vision, säger Mats.

Betyget grundar sig mycket på utbildning om t.ex. matchfixning, doping, agentverksamhet:
-Vårt uppdrag med akademin är att göra det möjligt för ungdomar att kunna leva sina fotbollsdrömmar och då är det viktigt att vi ger goda förutsättningar.

I praktiken innebär det att ÖFK för första gången i historien får dela i Gothia Cups elitturnering under sommaren 2019
-Det är bara klubbar i Allsvenskan som slutar topp 10 och har en akademi med tre stjärnor som får medverka där. Så det blir spännande.

Ny styrelse och ny VD

Även VD Martin Johansson var på plats och det vad stor tillförsikt han såg framemot säsongen:
-Jag brukar ofta dra paralleller från när jag själv var aktiv. Då hade vi Anundsjö i premiären och spelade inför sexhundra åskådare. Nu är det AIK på bortaplan inför fyrtio till femtiotusen åskådare på Friends Arena. Det är lite skillnad, även om jag tror att premiärnerverna är dem samma, sa Martin.

Från den nya styrelsen så var Maria Wilén och Niklas Edbjörk på plats och presenterade sig. Maria berättade att hon kände en stor förväntan och var spänd över det nya styrelseuppdraget.
-Det känns spännande att komma in i en förening som ÖFK med en sån stark värdegrund. Samtidigt är det också speciellt genom det som har varit nu på slutet men jag tror att med en god värdegrund som utgångspunkt så vet vi hur vi ska hantera detta på ett bättre sätt.

Det hon syftade på var givetvis den granskning av Östersunds kommun och Daniel Kindberg som SVT:s Uppdrag Granskning gjort och när medlemmarna därefter fick chansen att ställa frågor om detta så var det ett återkommande ämne. Maria påpekade att de i många av de frågor som Uppdrag Granskning haft frågor tagit hjälp av externa revisorer för att genomlysa verksamheten och att dessa inte hittat några anmärkningar vilket också Martin påpekade.
-Givetvis tar vi det på största allvar. Vi genomlyser allt och kommer också behöva gå tillbaka och prata med våra tidigare revisorer, sa Martin Johansson under frågestunden.