Thomas Isherwood klar för ÖFK – följer med till Marbella

Östersunds FK har idag gjort klart med 21-årige backen Thomas Isherwood. Isherwood kommer närmast från engelska Bradford men blev nyligen klubblös och har nu skrivit på ett kontrakt över fyra år med ÖFK.

Thomas Isherwood är en av många unga talangfulla spelare som tidigt blev värvad från en av storklubbarna i Europa. Bayern München såg tidigt att Thomas hade stor potential och han spelade i klubbens ungdomslag.

Sommaren 2018 gick flyttlasset till Bradford och England där Isherwood fick lite speltid och klubbarna bröt nyligen kontraktet. ÖFK har nyligen haft möte med Thomas Isherwood, ett möte som gick bra och nu har han skrivit på för ÖFK de närmaste fyra åren.

-En ung svensk spelare som har värvades till en storklubb som ung. Nu behöver han nya utmaningar och jag tror att han valde oss för att han tror att han kan utveckla sig hos oss, säger Ian Burchnall och tillägger:

Med Thomas i truppen har ÖFK nu en stabil backuppsättning och han tillför en hel del erfarenhet till hela truppen.

-Thomas har en bra profil, en ung talang som gick till Bayern München och fick bra träning med dem. Dessutom har han spelat i England och fått erfarenhet av det, säger David Webb.

-En bra dag för mig. Östersund är en familjeklubb som kan ta hand om mig både på och utanför planen. Jag tänker på min fotbollsutvecklingen och jag tror att jag kan utvecklas som bäst i Östersund, säger Thomas Isherwood.

Tiden i Bradford blev kort, Thomas fick fem matcher i klubben och tanken var att han skulle lära sig under hösten och sedan började han prata med sin agent och bestämde sig då att flytta hem igen.

-Jag pratade med Bradford och vi kom överens om att bryta kontraktet och jag hade flera klubbar som var av intresse men jag gick på magkänslan.

Thomas ansluter under de närmaste dagarna till ÖFK och kommer att följa med laget till Marbella dit laget åker på onsdag nästa vecka.

Fakta Thomas Isherwood

Ålder: 20 år, född 28 januari 1998

Längd: 195 cm

Position: Back, vänsterfotad

Senaste klubbarna: Uppväxt i Stockholm och spelade för Brommapojkarna. Värvad till Bayern München 1 juli 2015, sedan till Bradford där han varit sedan dess. Klubblös sedan en tid och nu skrivit på för ÖFK. Han har också spelat i U15, U16, U17, U18, U19-landslaget för Sverige.