Träffa ÖFK:s nya tränare, Ian Burchnall

Nu är han presenterad, ÖFK:s nya tränare Ian Burchnall, en 35 åring från England som delar sin fotbollsfilosofi med Graham Potter.

-Jag har följt ÖFK som klubb en längre tid och gillar sättet som de spelar fotboll på. Det här blir jättekul, säger Ian som på fredagen får se sitt nya lag spela träningsmatch mot GIF Sundsvall.

Ända sedan Graham Potter skrev på för Swansea  har ÖFK jobbat hårt med att hitta ersättare på tränarsidan. Tidigt togs kontakten med Ian Burchnall och känslan var att Burchnall är helt rätt typ av tränare för ÖFK framöver. Ian går nu in som huvudtränare, men bara tillfälligt tills ÖFK har hittat en ny huvudtränare.

– Jag har träffat Daniel Kindberg och pratat med honom och det har känts bra hela vägen. Jag har haft rollen som både assisterande tränare och huvudtränare i de norska klubbar som jag har varit i. Jag har lyssnat och känner att det är bra att ÖFK tar lite tid på sig för att hitta en huvudtränare, förklarar Ian.

Ian ska nu coacha ÖFK i två svåra bortamatcher, Hammarby och Malmö FF på bortaplan. Sedan hoppas och tror klubben att den nya huvudtränaren kan vara på plats.

– Jag pratade med Graham innan jag bestämde mig för att ta jobbet. Han hade bara bra saker att säga om klubben.

-Klubben har ambitioner att vinna ligan (allsvenskan) och jag vill vara en del av detta.

Ian är gift och har två barn, de ska nu flytta till Östersund men familjen har ju bott i Norge i fem år vilket gör att de är vana vid det nordiska klimatet och vet hur samhället fungerar här.

-Fast jag har inte talat om för dem hur kallt det är här uppe i Östersund, säger han och småler.

På måndag åker Ian med ÖFK på träningsläger till Danmark där mängder av saker blir nytt. Brian Wake, ÖFK:s andra nye tränare kom att ansluta till laget där.