Välkommen Cesar Weilid till Östersunds FK

Östersunds FK inleder 2022 års säsong med att värva Cesar Weilid som nu ansluter till klubben. Kontraktet med Cesar är skrivet till 2024, och vi önskar honom varmt välkommen till den röd-svarta tröjan.

Cesar Weilid kommer närmast från Stockholmsklubben Akropolis IF där han under de senaste säsongerna varit en given startspelare för klubben. Högerbacken startade 29 av de 30 matcherna och stod för 3 mål samt en assist under föregående år i Superettan. 24-åringen inledde sin fotbollskarriär i Älvsjö AIK som ung, och tidigt var fotbollen ett givet karriärsval. I de senare ungdomsåren skedde utvecklingen i Hammarbys akademi där han både fick en stor utveckling som spelare, men också som person.

– I Cesar får vi in en spelskicklig ytterback i en bra ålder som haft en fin utveckling och samlat på sig god erfarenhet av spel i Superettan de senaste säsongerna. Cesar är en mångsidig spelare som kan spela både till höger och vänster i backlinjen men är även bekväm med att spela som central mittfältare vilket varit hans ursprungliga position, säger Stefan Lundin, fotbollschef i Östersunds FK

– Det känns väldigt spännande att komma till Östersunds FK. Det är första gången jag flyttar från Stockholm och bara det är ett äventyr i sig. ÖFK har på tiden vuxit sig till en stor klubb i Sverige, så jag har höga förväntningar på min tid här, säger Cesar Weilid.

Hur startade din fotbollskarriär?

– I ungdomsåren började jag spela i Älvsjö AIK som är ett förortslag utanför Stockholm. När jag sedan kom upp i 10-11 års ålder började jag spela för Hammarby IF och gjorde det tills jag inledde min seniorkarriär i Huddinge. Efter ett halvårs tid gick jag vidare till Akropolis som värvade mig, och nu gör jag ytterligare steg genom att få representera Östersunds FK.

Hur skulle du beskriva dig som spelare?

– Jag är en hårt arbetande och laglojal spelare med ambitioner att hela tiden vinna matcher. Jag har en bra grundteknik som kombineras med att vara uthållig och slita för laget.

Du har skrivit kontrakt till 2024. Hur ser ditt långsiktiga mål ut med ÖFK?

– Eftersom att ÖFK kommer direkt från Allsvenskan så är det självklara målet att komma tillbaka till Allsvenskan under tiden jag är här, och gärna så snabbt som möjligt. Det är något som får ta sin tid, men vi ska tillbaka till Allsvenskan igen.

Under förra våren placerades Östersunds FK och Akropolis IF i samma grupp när gruppspelet i Svenska Cupen skulle inledas. ÖFK inledde cupen med att leverera en stabil 3-0 seger mot Landskrona BoIS. När laget gick in mot Akropolis IF gjordes det med gott självförtroende och förhoppning om avancera från gruppen. Östersunds FK:s nyförvärv Cesar Weilid var en av startspelarna och fick redan här en bild av laget.

– Uppfattningen då var att laget skulle behöva få slita, men har under en längre tid gjort det väldigt bra. Min bild nu är att vi ska göra en omstart och skapa ett slagkraftigt lag. Eftersom att ÖFK kommer direkt från Allsvenskan är målet att under tiden jag är här att komma tillbaka till Sveriges högsta liga. Allt får ta sin tid men helt klart så ska klubben tillbaka dit igen. Mitt kortsiktiga mål är att ta en startplats och få mycket speltid där jag ska spela hem så många poäng som mjöligt till Östersund. Hur långt det räcker får säsongen utvisa men jag åker inte upp till Östersund för att inte gå all-in. Det ska bli otroligt kul att se hur långt vi kan nå redan i år, avslutar Cesar Weilid.

Cesar ansluter till klubben senast den första februari.

Fakta om Cesar Weilid

Född: 10 November 1997