Fystränaren Thomas Näsholm förlänger med ÖFK

I dagarna har klubben gjort klart med fystränaren Thomas Näsholm som förlänger sitt kontrakt över 2026. Thomas blir ännu en pusselbit av ledarstaben som spikas inför säsongsstarten, och kommer precis som tidigare inneha ett ansvar för den fysiska utvecklingen bland spelarna.

Mellan åren 2010 till 2012 var Thomas Näsholm verksam inom klubben, och i början på årets säsong inledde Östersunds FK och Näsholm ett nytt samarbete där Thomas fick rollen som ansvarig fystränare i A-laget. Thomas har under årens lopp samlat på sig mer än 20 års erfarenhet inom branschen, där han arbetat som personlig tränare och hjälpt både privatpersoner och elitidrottare att nå sina mål. Nu har Thomas tillsammans med klubben förlängt avtalet som sträcker sig över 2026.

-Jag hade en vilja att fortsätta mer än en säsong och när jag fick frågan kändes det roligt och helt rätt. Det känns bra att stanna i klubben och att kunna jobba långsiktigt. Även om idrotten är föränderlig och mycket uppstår här och nu känns det bra att ha påbörjat en metod att jobba efter och nu jobba vidare med den, säger Thomas Näsholm.

Du får arbeta med spelarna redan från att de kommer tillbaka efter ledigheten. Hur viktigt är det?

-Eftersom jag kom in lite senare förra säsongen känns det nu bra att vara med från försäsongen. Det finns saker som jag, teamet och spelarna har tyckt funkat bra och samtidigt finns det saker man kan göra bättre. Och det är nyttigt att tänka så, då driver man utvecklingen framåt.

Hur har laget varit att jobba med under året?

-Gruppen i år har varit fantastiskt bra att jobba med och det finns ett engagemang och intresse för det vi gör vilket jag tycker är viktigt. Sen förstår alla att det i första hand är fotboll de ska bli bra på men de flesta förstår vikten av bra fysträning för att komma dit.

Vad blir fokuspunkter för säsongen som står framför oss?

-Det handlar om två saker, dels att hålla spelarna skadefria och dels komma så nära deras fysiska potential som möjligt. Då blir det ju lite ”gasa och bromsa” samtidigt – ibland behöver man pusha sig själv lite för att bryta barriärer och ibland behöver man ge sig själv mer återhämtning. För en fystränare är ju detta det svåra, att hitta den balansen. Och det viktiga i det är kommunikationen  med spelaren och fysioteamet samt att kunna monitorera spelaren regelbundet.  Och då mäter och testar vi olika saker för att kunna skapa en så individanpassad träning som möjligt. Jag tror att detta är vägen framåt för oss, att lägga mer tid på individuell träning.

Hur ser upplägget ut för spelarna under ledigheten?

-Nu har alla fått ett generellt fysupplägg för de sex veckor de är lediga, sen börjar vi att ta fram individuella profiler på dem när vi samlas i januari. Det ska bli spännande att träffa dem igen och se vilka som har flyttat sin fysik ytterligare ett steg. Spelarna själva äger ju sin utveckling och med den här gruppen är jag inte orolig, avslutar Thomas.