Ny styrelsemedlem och stort engagemang på dagens bolagstämma

Idag onsdag genomförde Östersunds FK Elitfotboll AB sin första fysiska bolagsstämma sedan pandemin började. Ordförande Mathias Rasteby inledde mötet med att hälsa aktieägarna välkomna till Gamla Teatern och berättade sedan om hur tiden som ordförande för bolaget har varit sedan han tillträdde.

Tom Pripp, vice ordförande för aktiebolaget tog sedan över ordet där han valdes som mötesordförande samt öppnade mötet och följde föredragningslistan där både mötessekreterare, rösträknare och justeringsmän valdes för årsstämman.

Catharina Törngren, tf VD i Östersunds Fotbollsklubb valde sedan att gå igenom årsredovisningen där det visades hur olika parametrar kommer påverka ekonomin i Superettan jämfört med Allsvenskan. Det inkluderar avsevärt sänkta bidrag från SEF (Svensk elitfotboll), samma krav på matcher och samtidigt samma antal spelare och ledare.

Törngren berättade också hur klubben kan arbeta för att dämpa tappet där en genomgång av samtliga avtal, anpassning av organisationen och engagemang som ska attrahera lyftes.

Det gicks sedan igenom en resultatbudget där bolaget räknar med en budgeterad vinst på cirka 1.3 miljoner kronor. Därefter lämnades ordet över till Helene Salmonsson, ansvarig revisor som genomfört revision av Östersunds FK Elitfotboll AB. Hon lyfte hela revisionsberättelsen och förklarade hur olika delar har påverkat årsredovisningen. Det tillades också att det är bland annat skulder och kostnader som kommit fram nu som avser ända tillbaka från år 2014. Detta är punkter som behövts åtgärdas för att få korrekta siffror.

Efter att Salmonsson redovisat allt material tog mötesordförande Tom Pripp över där aktieägarna röstade för att godkänna fastställande av resultat och balansräkning, samt att både VD och styrelse beviljas ansvarsfrihet.

Valberedningen valde sedan att presentera förslagen till styrelsen styrelsen i Östersunds FK Elitfotboll AB. Stig-Åke Eklund, Tom Pripp och Kent Hellström blev omvalda och den tidigare ekonomichefen för Berners, Tommy Holmgren blev invald till ordinarie ledamot i styrelsen.

Info om Tommy Holmgren

Tommy Holmgren har tidigare varit verksam på Föreningsbanken Timrå, chef på Föreningsbanken i Umeå samt ekonomichef på Berners fram tills för 3 år sedan. Han har samlat sina fotbollskunskaper i Hammerdals IF och ser att han kan tillföra erfarenhet om marknad, nätverk, sälj, evenemang, ekonomi och kommunikation.

Vi vill rikta ett stort tack till samtliga i den föregående i styrelsen som nu lämnar sina uppdrag för deras arbete i Östersunds FK.