ÖFK förlorade Norrlandsderbyt

Det blev förlust för Östersunds FK i Norrlandsderbyt mot GIF Sundsvall. Slutresultatet skrevs till 2-1 efter att Sundsvall avgjort i slutminuterna.

Inramningen var bästa tänkbara på Jämtkraft Arena med fullsatta läkare. Inför matchen uppmärksammades den gemensamma insamlingen till förmån för Anna Holmlund, arrangerad av de båda klubbarna, Berners och Volkswagen. Anna Holmlund levererade också matchbollen.

Första halvlek inleddes frejdigt där ÖFK var farligast. För farligheterna stod Patrick Kpozo och inte minst Hosam Aiesh som var stundtals lysande på sin kant och snurrade upp Sundsvallsförsvaret vid ett flertal tillfällen. Efter den offensiva inledningen så avtog intensiteten och det blev mer avvaktande.

Ett par halvchanser åt båda hållen men inga större farligheter att tala om.

På stopptid fick så ÖFK en frispark cirka 25 meter utanför straffområdet. Fram klev Hosam Aiesh och satte 1-0, efter att bollen styrt via Curtis Edwards och ställt målvakten.

I andra halvlek öppnade ÖFK mer intensivt och det frejdiga mönstret från första halvleken gick igen även nu. Hosam Aiesh var fortsatt bra men också Tesfadet Tekie och Patrick Kpozo visade framfötterna. I den sjuttioåttonde minuten drog David Batanero till från distans och satte 1-1 sedan bollen träffat en ÖFK-försvarare och gjorde bollen otagbar för Aly Keita.

Tio minuter senare satte David Haro 1-2 till Sundsvall vilket också blev slutresultatet.

In Generell by Christian Lindström