ÖFK utslaget ur Svenska Cupen

ÖFK välkomnade MFF till ett vinterklätt Jämtkraft Arena när semifinalen i Svenska Cupen skulle avgöras. Två ramträffar för ÖFK räckte inte när iskalla isläningen Traustason kyligt placerade in 0-1 för gästerna och sköt ut Östersund ur cupen.

– Det var en bra och intensiv match sa Graham Potter på presskonferensen efter matchen

ÖFK började matchen bäst och pressade tillbaka Malmö i början av första halvlek. Redan i den 6:e minuten skapade man en målchans när Islamovic sånär nickar in bollen efter en hörnvariant.

Hemmalaget fortsatte att skapa lägen framför allt genom Ghoddos som provade skott flera gånger om men man fick inte in bollen bakom Johan Dahlin i MFF-målet. Malmö kom på kontringar men Sotte och resten av ÖFK försvaret bröt anfallen innan det hann bli farligt.

– Det var en match med två lag som vill kontrollera matcher, det var som att vi tog ut varandra sa MFFs tränare Magnus Pehrsson efter matchen.

I den andra halvleken kom Malmö ut och hade ett högre tempo direkt, de spelade tuffare och skapade fler lägen. Det första riktigt farliga läget kom dock till Östersund när Nouri sköt från utanför straffområdet och träffade stolpen, men bollen ville inte in.

Till slut kom läget Malmö hade väntat på, en bra kontring där bollen till slut hamnade hos Traustason. Den isländske mittfältaren kunde kyligt placera in bollen bakom Keita och sköt där med ledningen till Malmö.

– Det blev inte så många chanser för något av lagen. Vi är väldigt glada för resultatet sa Pehrsson.

ÖFK försökte att jaga kvittering och närmast kom man när Sema sköt en frispark precis vid linjen till straffområdet, skottet går i ribban! Inbytte Hopcutt hade ett nickläge på extratid men bollen ville inte in.

– Det var inte vår dag idag säger Potter

Graham avslutar med att önska Malmö lycka till i finalen.